سالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت

© facebook Bamyan TVسالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت
سالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
عضو شوید
بیست سال از تخریب بوداهای بامیان توسط رژیم طالبان در افغانستان گذشت.

به گزارش اسپوتنیک، در مراسم یادبود از بیست سالگی انهدام این دو مجسمه بزرگ جهان، فرهنگیان و فعالان حقوق بشر این رویداد را «جنایت هولناک» توصیف کرده و خواهان مجازات مرتکبان این «جنایت» شدند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ، در بیست‌ومین سالگرد تخریب تندیس‌های بودا توسط گروه طالبان، این رویداد را «بزرگ‌ترین جنایت فرهنگی قرن» نیز عنوان داده است.

محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، که نهمین برنامه فرهنگی و هنری «شبی با بودا» سخنرانی می‌کرد، تخریب تندیس‌های صلصال و شهمامه توسط طالبان را «بزرگ‌ترین جنایت فرهنگی قرن» خواند.

رپرست وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ از اداره محلی بامیان خواست که در هم‌آهنگی و همکاری حقوق‌دانان و فرهنگیان، در این خصوص یک پرونده ترتیب دهد و این وزارت آماده است که پرونده را تا دادگاه لاهه پی‌گیری کند. آقای زهیر افزود که این رویداد غم‌بار فرهنگی نباید به فراموشی سپرده شود و عاملان تخریب بودا در قبال این کارشان باید پاسخ‌گو باشند.

کمیسیون حقوق بشر نیز این رویداد را یک جنایت جنگی آشکار خوانده است.

جواد دادگر رییس دفتر ساحوی این سازمان در بامیان میگوید که هنوز برای شکایت از طالبان در دادگاه بین‌المللی دیر نیست: «حتا اگر صد سال از تخریب بودای بامیان بگذرد، جنایت جنگی‌ای که طالبان مرتکب آن شدند، تحت مرور زمان نمی‌آید و هر زمانی که اقدام شود، امکان رسیده‌گی قضایی و قانونی به آن وجود دارد».

سخنرانان در این مراسم از طرف‌های دست‌اندرکار در پروسه صلح خواستند که حفاظت از میراث‌های فراهنگی را نیز شامل آجندای مذاکرات بسازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала