سپردن آزمایش کرونای مسافران  به آزمایشگاه مشاور غنی

© Facebook Afghan Japan Clinicسپردن آزمایش کرونای مسافران  به آزمایشگاه مشاور غنی
سپردن آزمایش کرونای مسافران  به آزمایشگاه مشاور غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
عضو شوید
ریاست جمهوری آزمایش ویروس کرونای مسافرانی که به دبی و ابوظبی می روند را در انحصار آزمایشگاهی قرار داده است که مربوط به مشاور رییس جمهور غنی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد مکتوب های اداره هوانوردی ملکی، ریاست جمهوری هدایت داده است که این آزمایش ها از سوی یک آزمایشگاه اماراتی در هماهنگی با سیتی لابراتوار انجام شوند، اما آزمایشگاه اماراتی در افغانستان حضور ندارد.

در پی انحصاری شدن این آزمایش، سیتی لابراتوار هزینه آزمایش را برخلاف آنچه که وزارت صحت عامه مشخص کرده است، یک هزار افغانی افزایش داده است.

اداره هوانوردی در یک مکتوب گفته است که دولت امارات متحده عربی پیشنهاد کرده است که آزمایش ها از سوی «جی ۴۲» در همکاری با سیتی لابراتوار انجام شود اما در مکتوب دیگر گفته است که مقام عالی ریاست جمهوری چنین هدایت داده است.

آخرین آمار کرونا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
آخرین آمار کرونا در افغانستان

صدیق الله صافی، رییس یکی از آزمایشگاه های طبی خصوصی گفت: "خود کشور امارات هیچ کدام برنامه ندارد فقط یک کار شخصی در داخل دولت ما صورت گرفته است".

از حدود چار ماه پیش به مسافرانی که می خواستند به دبی بروند چنین گوشزد می شد اما احمد فواد صدیق، یکی از بازرگانان کشور که در این مدت دوبار با تصدیق آزمایش پی سی آر یکی از آزمایشگاه های دیگر رفته است، می گوید که اماراتی ها کاری به داشتن تصدیق از آزمایشگاه مشخصی ندارند.

در مکتوب های اداره هوانوردی ملکی گفته شده است که این تصمیم پس از شکایت های امارات متحده عربی از تثبیت شمار زیادی از مسافران آلوده به ویروس کرونا که از افغانستان رفته بودند، گرفته شده است.

اما در نهایت برای جلوگیری از این وضع، به آزمایشگاهی این موضوع منحصر شده است که از بهر تخلف و جعل کاری از سوی وزارت صحت عامه اخطاریه نیز برایش داده شده است.

مسعود حیدری، رییس  یکی از آزمایشگاه های طبی خصوصی بیان داشت: "حامی و کنترل کننده سکتور صحت وزارت صحت عامه است. نمیدانم چرا وزارت صحت عامه تا کنون مهر سکوت و خاموشی اختیاری کرده است".

نام آزمایشگاه "جی 42" در فهرست آزمایشگاه هایی که امارات متحده عربی برای انجام آزمایش ویروس کرونا مسافرانی که از این کشور می روند وجود ندارد.

وزارت صحت عامه از محدودیت وضع شده بر 31 آزمایشگاه دولتی و خصوصی دیگر به جز سیتی لابراتوار در جریان نیست.

میرویس علی زی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: "هرگاه لابراتوارها با مشکلی روبرو شوند وزارت صحت عامه مکلف است که از آنان دفاع کند".

رضوان الله احمدزی مالک سیتی لابراتوار مشاور رییس جمهور غنی در امور صحت عامه است.

وعده رئیس‌جمهور ترکمنستان برای ایجاد مراکز تست سریع کرونا در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2020
وعده رئیس‌جمهور ترکمنستان برای ایجاد مراکز تست سریع کرونا در افغانستان

مسیح نوری، مسؤول پیمان آزمایش ویروس کرونا و رییس دفتر مشاور رییس جمهور در امور صحی اظهار داشت: "(رضوان الله احمدزی) هیچ دخیل نیستند. هیاتی (از شرکت جی 42) آمد بعد از یک سروی مکمل سیتی لابراتوار انتخاب شده است. انحصار و سوء استفاده از صلاحیت های وظیفه یی نشده است".

سیتی لابراتوار سندی از انجام یافتن چنین سروی به دست نمیدهد و آزمایشگاه های دیگر می گویند که هیچ گاهی چنین سروی نشده است.

هرچند هزینه یک آزمایش کرونا دربازار تا یک هزاروهفت صد ا فغانی ا ست اما سیتی لابراتوار ازهرآزمایش چهارهزارو پنج صد افغانی می گیرد.

ریاست جمهوری و اداره هوانوردی ملکی در این باره حاضر به گفت‌‎وگو نیستند.

سیتی لابراتوار می گوید پیمانی که با شرکت جی 42 بسته است، باعث خواهد شد که جلو تصدیق نامه های جعلی گرفته شود و نیز مسافران در میدان های هوایی امارات دوباره آزمایش نشود. آنان می افزایند که تفاهمی که شده است زمینه را برای آغاز دوباره ویزه سیاحتی دبی نیز فراهم ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала