دیدگاه مردم درباره گماشتن محقق به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی

© Official Page for the President of The Islamic Republic of Afghanistanدیدگاه مردم درباره گماشتن محقق به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی
دیدگاه مردم درباره گماشتن محقق به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2021
عضو شوید
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم معرفی مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور امنیتی و سیاسی، اشتراک و سخنرانی نمود.
منبع: محمد محقق به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور امنیتی و سیاسی تعیین شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.01.2021
منبع: محمد محقق به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور امنیتی و سیاسی تعیین شد

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان یک روز پیش محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان را به طور رسمی در مراسمی به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور امنیتی و سیاسی معرفی کرد. 

این مراسم که در قصر چهارچنار ارگ انجام شد، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و شمار دیگری از اراکین دولتی نیز حضور داشتند، ابتدا فرمان رئیس جمهور غنی در خصوص تقرر محمد محقق بحیث مشاور ارشد رئیس جمهور در امور امنیتی و سیاسی از سوی احمدالله نوید معاون ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری قرائت گردید.
سپس استاد محمد محقق صحبت نمود و ضمن ابراز تشکر صمیمانه از اعتماد رئیس جمهور، گفت: در این شرایط حساس ایجاب می کند که همۀ ما دست به دست همدیگر بدهیم.
سپس رئیس جمهور غنی صحبت نمود و با اشاره بر اینکه با استاد محقق پیش از این در عرصه های سیاسی و امنیتی نیز کار کرده است، گفت: استاد محقق از نگاه امنیتی وجب وجب اراضی افغانستان را می شناسد و از حال و احوال مردم آگاهی کامل دارد، بناً از دانش، تجربه و مشورۀ شان استفاده همه جانبه صورت خواهد گرفت.
در همین حال، شهروندان افغانستان درباره گماشتن محمد محقق به عنوان مشاور امور سیاسی و امنیتی از سوی اشرف غنی چنین دیدگاه های دارند: 

عتیق الله افغان یکی از شهروندان افغانستان در زیر خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان در فیسبوک درباره گماشتن محمد محقق به عنوان مشاور بخش سیاسی و امنیتی نوشته است: "با رای پشتون ها کامیاب شدی اما در دولت متفکر اشرف غنی هم مانند کرزی خاین در دولت آنها افغانستانی های عاشق جای ندارند و تنها جنگ سالاران متعصب و میراث خواران متعصب جایگزین می شوند". 

او در ادامه نوشته است: "در 40 سال تجربه معلوم کرده است، که جاسوسان بیگانه پرست تنها به اندیشه فایده ای خود هستند نه به اندیشه فایده ای ملی!".

او افزوده است، که در جریان 40 سال به جز از تعصب، دزدی، غصب و زورگیری هیچ دستاوردی این رهبران ندارند. 

دیگر کاربر فیسبوک به نام سید مسعود سادات نوشته است: "سه رهبر بزرگ شمال هست که هرگز خریده نمی شوند: مارشال عبدالرشید دوستم، استاد محمد محقق، استاد عطا محمد نور، اما به کرایه گرفته میشوند".

اما در زیر این گزارش در صفحه فیسبوک خود محمد محقق بیشتر کاربران گماشتن او را به عنوان مشاور سیاسی و امنیتی شاد باد گفته اند. 

یکی از این کاربران به نام محمد انور قربانی نوشته است: "سهم گیری شما،رهبر گران قدر،در عرصه امنیتی،وسیاسی دراین شرایط بحرانی وناخوشایند کشور،پشتوانه ایست که مردم را در راه رسیدن به پروسه صلح کمک خواهید نمود،وامید که رئیس جمهور از مشوره های مفید شما استفاده نموده ودرد ورنج مردم این کشور را بیشتر وبهتر لمس نمایند و راهکاری برای ازبین رفتن این معضله بزرگ بیندیشد".

یک کاربر دیگر در تویترش نوشته است: "استاد حاج محمد محقق رهبر با اقتدار حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان رسمن بحیث مشاور ارشد سیاسی و امنیتی کشور از سوی رئیس جمهور معرفی گردید استاد از چهره های تأثيرگذار کشور است و در تمام تحولات‌ ها نقش اساسی در کشور داشت برای استاد بزرگ آرزوی موفقیت تمنا دارم" .

یک کاربر دیگر در تویترش می نویسد: "گماشتن محمد محقق به عنوان مشاور خبری خوبی برای صلح نیست، چرا که تنها یک راه مانده بود که گروه فاطمیون را در افغانستان فعال و در برابر طالب به جنگ بفرستد، اگر هزاره ها می خواهند مانند دیگر اقلیت های دیگر این وطن زندگی خوب داشته باشند باید از این کار صرف نظر کنند". 

ذبیح الله غوثی در تویترش درباره گماشتن محقق خطاب به رئیس جمهور غنی نوشته است: "عزل حاجی محمد محقق از پست معاونیت ریاست اجرایه را فراموش کردی؟ اما حالا چرا مشاور ریاست جمهوری میشه؟". 

در همین حال، بشیر احمد قاسانی خبر داده است، که سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به خانه محقق رفته و گماشتن او را شاد باد گفته است.

یادآوری می کنیم، که پیش از این نیز محمد محقق در پاسخ به منتقدانش که گفته بودند، چرا مشاوریت را پذیرفته است در صفحه فیسبوکش نوشته بود: 

فرمان رييس جمهورى مبنى بر انتصاب اينجانب بحيث مشاور ارشد در امور امنيتى وسياسى عكس العمل هايى را در محافل داخلى وخارجى بر انگيخته است ، بعضى اين حركت را در جهت صف آرايى هاى جديد در تيمهاى انتخاباتى دانسته و بعضى هم آن را درجهت مخالفت با منافع كشور خاص ويكتعداد عناصر خوب ومخلص هم اين پست را در شآن اينجانب ندانسته وغيره
مناسب است ياد آورى كنم اينكه :
اولاً ؛ اين انتصاب ويا جابجايى هاى ديگر نسبت به هوادران حزب وحدت ويا ساير جريانهايى كه با ما هم سو بودند هيچگاه بمعناى صف آرايى تيمى و جناحى نبوده بلكه در راستاى تفاهم سياسى قبلى ودر جهت دفاع از مفكوره جمهوريت حول محور نظام جمهورى اسلامى بوده قضيه تيمها مربوط به گذشته است وحالا همگى يك تيم جمهوريت در راه حمايت از صلح وثبات پايدار هستيم ، وناظر به منافع يا مضار كدام كشور خاص هم نيست.
دوماً ؛ قبول اينجانب نه بعنوان يك امتياز سياسى بلكه بمقصد ضرورت حمايت از پروسه مصالحه ملى با مفكوره جمهوريت خواهى تقويه مشاركت جامعه هزاره وتشيع در ساختار نظام وتلاش براى ايجاد اجماع ملى براى حمايت از ارزشهاى دينى وملى ومردم سالارى بوده
سوماً ؛ حزب وحدت اسلامى مردم افغانستان در چوكات تفاهم سياسى در حكومت مشاركت داشته و پذيرش پست جديد در راستاى تكميل و تقويه اين مشاركت و حمايت از پروسه صلح است ، من در گذشته پست هاى كلان دولتى را حايز شده ام كدام انگيزه منفعت يا شهرت براى احراز پست جديد برايم مطرح نيست منظور تقويه نظام است بهر طريق ممكن ( ظَنَُوْا بِالْمُوْمِنِيْنَ خَيْراً) گمان تان نسبت به برادران مؤمن تا خير باشد .
( اِجْتَنِبُوْا كَثِيٌراً مِنَ الْظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الٌظَنِّ اَثْمُ ) از بسيارى گمان ها پرهيز كنيد بعضى گمانها گناه است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала