هشدار سیگار: قطع کمک‌ها دولت افغانستان را به سمت فروپاشی می‌برد

© Photo / SIGARJohn F. Sopko
John F. Sopko - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
عضو شوید
اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار داده است که قطع بیشتر کمک‌ها به افغانستان باعث سقوط دولت افغانستان و بازگشت این کشور به دهه 1990 خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" جان اف ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان می‌گوید، در صورت قطع بیشتر کمک‌های ایالات متحده و سایر کشورها به افغانستان، دولت این کشور سقوط می‌کند و این کشور به دهه 1990 باز خواهد گشت.

ساپکو گفته است: هشتاد درصد بودجه افغانستان از سوی ایالات متحده و سایر کمک‌کنندگان بین‌المللی تأمین می‌شود. اگر به هر دلیلی کمک‌کنندگان به کاهش بودجه خود ادامه دهد … همان‌طور که می‌دانید این باعث نابودی ناگهانی دولت افغانستان می‌شود.

پنتاگون: خروج نیرو ها از افغانستان تا ماه می برای آمریکا خطرناک است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2021
پنتاگون: خروج نیرو ها از افغانستان تا ماه می برای آمریکا خطرناک است

وی با اشاره به سال‌های 1979 – 89  میلادی، وقتی اتحاد شوروی به کمک‌هایش پایان داد، هشدار داد که «تاریخ تکرار» خواهد شد.

وی گفت: در آن زمان هرج و مرج راه را برای تسخیر طالبان هموار کرد. این گروه مناطقی در افغانستان را در اختیار اسامه بن لادن قرار داد که القاعده در آن حملات 11 سپتامبر 2001 را به ایالات متحده برنامه ریزی کرد. حمله بعدی ایالات متحده به افغانستان به حاکمیت طالبان پایان داد.

ایالات متحده که به تدریج کمک‌های خود را به افغانستان کاهش می‌دهد، وعده کمک 600 میلیون دالری برای یک سال داد، اما نصف آن‌ را به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت افغانستان وابسته کرده است.

به گفته ساپکو، اگر این کمک‌ها صورت نگیرد، دولت افغانستان در جنگ علیه طالبان و سایر افراط‌گرایان تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان افزوده است: حتی طالبان درک کرده‌اند که واقعاً به حمایت‌های خارجی نیاز دارند. بدون آن، دولت سقوط می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала