اعتراضات به گنجانیدن نام اقوام درشناسنامه ها ادامه دارد

© Photo / FB/Omar Adeeb اعتراضات به گنجانیدن نام اقوام درشناسنامه ها ادامه دارد
   اعتراضات به گنجانیدن نام اقوام درشناسنامه ها ادامه دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
عضو شوید
مارشال عبدالرشید دوستم این طرح را بر خلاف منافع ملی کشور و آغاز دوبارۀ تمامیت‌خواهی قومی در کشور می داند و از پیامدهای بد آن هشدار داده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، ادارۀ ملی احصایه و معلومات در واکنش به اعتراض شماری از جریان‌های سیاسی و شهروندان کشور امروز (دوشنبه، ۲۵ حوت) می‌گوید که موقف این اداره در باره درج نام اقوام روشن است و هر تصمیمی که به گونه رسمی از جانب این اداره اتخاذ شود، با رسانه ها شریک خواهد شد.

این نهاد می‌افزاید که فهرست آماده شدۀ اقوام برای درج درشناسنامه‌ها، از سوی وزارت اقوام و قبایل تهیه شده‌است.

رویینا شهابی، سخنگوی ادارۀ ملی احصایه و معلومات می‌گوید: «ما صلاحیت داشتیم که نام این ا قوام را در فهرست تذکره الکترونیکی وارد بسازیم اما این به معنی پارچه سازی یا خورد سازی اقوام نداشته است».

کنایهٔ مسعود به یاران پدر: مقصران اصلی تقسیم اقوام، شرکای استبداد اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
کنایهٔ مسعود به یاران پدر: مقصران اصلی تقسیم اقوام، شرکای استبداد اند

او افزود: «هرکدام از اقوام شریف افغانستان که مطابق احکام قانون به ما مراجعه کنند، اداره ملی احصاییه و معلومات بر مبنای شرایط و احکام قانون حاضر به بررسی و همکاری است».

اما شماری از شهروندان و سیاست‌گران کشور، حکومت را به ایجاد تفرقه میان شهروندان کشور متهم می‌سازند.

احسان نیرو، سخنگوی مارشال عبدالرشید دوستم می گوید: «میخواهند که نشان بدهند که این اقوام از انچنان نفوذ و نفوس در افغانستان برخوردار نیستند بناً این نگرانی ها روز تا روز بیشتر شده است».

به باور شماری از سیاست‌گران کشور این طرح بیشتر اقوام چون تاجیک‌ها، هزاره‌ها و اوزبیک‌ها را به شاخه‌های بیشتر تقسیم کرده‌است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز این طرح را زمینه ساز نفاق قومی در کشور می‌داند.

او افزود: «وضعیتی که ما ضرورت به اجماع ملی داریم که از جمهوریت دفاع کنیم و ما می ایم خود مان یا آگاهانه یا ناآگاهانه پایه های جمهوریت را به اشکال مختلف لرزان میسازیم».

شماری از شهروندان کشور این طرح را سازمان یافته برای دامن زدن به اختلاف‌های قومی از سوی حکومت می‌دانند.

وحیدالله کابلی، باشندۀ شهر کابل می‎گوید: «خجالت بکشند از خدا بترسند این ملت پای مانده را که در سینه خواب استند باز هم یک مرهمی چرب کنند که برخیز، اما باز هم به لکد می زنند و از سرش تیرمیشوند».

امام‌الدین، باشندۀ دیگر کابل نیز می‌گوید: «متحد باشیم پشتون هزاره تاجیک اوزبیک همه یک برادر استیم».

با این حال اما ریاست‌جمهوری در این باره حاضر به گفتگو نشد، اما ادارۀ ملی احصایه این طرح را خواست مردمانی می‌داند که خود شان را متعلق به اقوام بزرگ کشور، نمی‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала