جان باختن بیش از 157 هزار نفر به بهانه برقراری دموکراسی امریکایی در افغانستان

© AFP 2023 / Romeo Gacadجان باختن بیش از 157 هزار نفر به بهانه برقراری دموکراسی امریکایی در افغانستان
جان باختن بیش از 157 هزار نفر به بهانه برقراری دموکراسی امریکایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
عضو شوید
مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی اصلی ترین دلیل امریکایی‌ها برای حضور در افغانستان عنوان تا به امروز است.

شیوه ای گفتار دستوری وزیر خارجه امریکا به رییس جمهور افغانستان ناشی از چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
شیوه ای گفتار دستوری وزیر خارجه امریکا به رییس جمهور افغانستان ناشی از چیست؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، از زمان حضور امریکا در افغانستان همواره شاهد این مسئله بوده‌ایم که امریکایی ها اصلی‌ترین دلیل حضور خود در افغانستان را مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی منطبق با اصول لیبرال‌دموکراسی غربی و بنیان نهادن متدهای دولت ــ ملت‌سازی امریکایی در این کشور آسیایی اعلام کرده‌اند.

همچنین به همین دلیل هم هست که واشنگتن در دو دهه اخیر هزینه‌های گزافی پرداخته اما نتیجه‌ای جز هزاران کشته برای افغانستان در پی نداشته است.مرکز پژوهشی «انیستیتو واتسن» سال گذشته میلادی در آماری اعلام کرد، که از زمان یورش ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به افغانستان تا نوامبر سال 2019 میلادی تاکنون بیش از 157 هزار نفر بر اثر جنگ در افغانستان کشته شدند.

گزارش می‌افزاید، که در این مدت، 43 هزار غیرنظامی، 64 هزار نظامی و 42 هزار نفر از مخالفان مسلح دولت افغانستان کشته شدند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما» نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود؛ از زمانی که این نهاد آمار مربوط به تلفات غیرنظامیان افغانستانی را در سال 2009 میلادی آغاز کرده است به طور متوسط سالانه 10 هزار نفر در افغانستان کشته و زخمی می‌شوند.

یوناما همچنین چندی قبل نیز در گزارشی اعلام کرد که بر اثر درگیری‌ها و منازعات مسلحانه در سال 2020 میلادی 3 هزار و 35 غیرنظامی افغانستانی کشته و 5 هزار و 785 تن نیز زخمی شدند.

با این حال، دو دهه از حمله آمریکا و حضور نظامی این کشور در افغانستان می‌گذرد اما مقامات واشنگتن به دستاوردهای عنوان شده‌ از جمله ایجاد یک دولت مرکزی قدرتمند، از بین بردن تروریسم و مواد مخدر موفق نشده است.

براساس گزارش‌ها در حال حاضر حدود نیمی از خاک افغانستان زیر کنترل و یا درگیری طالبان قرار دارد و کشت خشخاش و تولید مواد مخدر نیز افزایش سرسام‌آوری یافته است.

این در حالی است که آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان به حمایت از داعش و تلاش برای ایجاد پایگاه برای این گروه تروریستی در این کشور متهم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала