داوودزی: افغانستان صاحب دارد، هیچ کسی تصمیمش را بالای ما تحمیل نمی‌تواند

© Photo / MUD / MUDمحمد عمر داوودزی
محمد عمر داوودزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
عضو شوید
مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهورغنی در امور پاکستان می‌گوید که طالبان حکومت موقت و مشارکتی نمی‌خواهد؛ اما تشکیل یک حکومت کاملا بی‌طرف یکی از گزینه‌ها است.

عمر داوودزی، نماینده خاص رییس جمهور در امور پاکستان، که بعد از ظهر امروز چهارشنبه (27 حوت) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد گفت: "افغانستان صاحب دارد و کسی تصمیمی را بالای این کشور تحمیل کرده نمی‌تواند که مانند زاغ یما پادشاه بیاید."

آقای داوودزی گفت: ملت، حکومت افغانستان و طالبان نه حکومت موقت می‌خواهد و نه هم حکومت مشارکتی، یگانه خواست طالبان تعویض نظام کنونی و تشکیل شورای تصمیم گیری علما است اما حکومت افغانستان گزینه‌های متعدد دارد.

آمریکا: نشست مسکو برای تسریع پروسه صلح و سرنوشت افغانستان مهم است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
آمریکا: نشست مسکو برای تسریع پروسه صلح و سرنوشت افغانستان مهم است

او بیان داشت: ادامه نظام کنونی، انتخابات زود هنگام و تشکیل یک حکومت کاملا بی‌طرف که در آن نه طالب باشد، نه مجاهدین باشد و نه هم حکومتی از گزینه‌ها می‌باشد.

به گفته داودزی، رییس جمهور برای تامین صلح قربانی مبنی برانتخابات زود هنگام را اعلام کرده است؛ اما اگر نظر ما خواسته شود رییس جمهور حق اعلام انتخابات زود هنگام را ندارد و باید مسوولیت اخلاقی‌اش را ادا کند و اگر از فشار کار خسته شده باید لوی جرگه را بخواهد و از ملت اجازه بگیرد.

آقای داوودزی بر تداوم نظام جمهوریت تاکید کرده افزود: طالبان نظامی که مشروعیت داخلی و خارجی داشته باشد را نمی‌خواهد آنها نظامی می‌خواهند که مشروعیت نداشته باشد و به خیرشان است.

نماینده ویژه رییس جمهورغنی در امور پاکستان گفت: "افغانستان امروز جوان است و از هر 30 افغان یک افغان تحصیلات در سطح لیسانس را دارد اینها تصمیم می‌گیرد حالا این کشور جوان طرح بیرون رفت از مشکلات خودش ساخته نمی‌تواند!؟ که دیگران می‌اید برای ما طرح صلح می‌سازد این مسله خنده دار نیست اما قابل فکر است".

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که فردا نشست مسکو برگزار خواهد شد و برخی آگاهان می‌گویند که روسیه و امریکا روی تشکیل حکومت انتقالی در افغانستان که در راس آن، نه طالب باشد و نه حکومتی توافق کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала