مذاکرات پشت درهای بسته؛ در نشست مسکو چه گذشت؟

© Photo / Twitter account of Abdullah Abdullahمذاکرات پشت درهای بسته؛ در نشست مسکو چه گذشت؟
مذاکرات پشت درهای بسته؛ در نشست مسکو چه گذشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.03.2021
عضو شوید
نشست ترویکا توسعه‌یافته با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه، چهره‌ها سیاسی و نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک نشست ترویکا توسعه‌یافته امروز پنج شنبه (18 مارچ)، با سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه آغاز شد.

آقای لاوروف اعلام کرد که روسیه آماده است تا در صورت نیاز نشست میان افغانان را برگزار کند، همچنان از گروه طالبان و طالبان خواست تا تعهدات خود را برای توافق نامه دوحه حفظ کنند.

وزیر خارجه روسیه که از نتایج گفتگوهای صلح در دوحه ناخشنودی کرد و گفت که تعلل بیشتر در مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قابل قبول نیست و امیدوار است که این نشست به ایجاد شرایط پیشرفت در حل و فصل افغانستان کمک کند.

او افزود: ما متاسفیم که تلاش ها برای آغاز روند سیاسی در دوحه هنوز نتیجه مثبتی نداشته است. امیدواریم گفتگوی امروز به ایجاد شرایط برای دستیابی به پیشترفت در مذاکرات بین‌الافغانی کمک کند.

دکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این نشست خواستار اعلام فوری آتش‌بس دایمی شد.

او گفت: " ما خواهان تسریع روند مذاکرات و اعلان فوری آتش‌بس دایمی هستیم تا به خشونت‌ها پایان داده شود و دو طرف در یک فضای متفاوت مذاکرات و بحث‌های خویش را آغاز نمایند".

او تاکید کرد که طرف جمهوری اسلامی افغانستان آماده است تا با تحریک طالبان در هر سطح و در باره‌ی تمام قضایا و موضوعات مورد علاقه‌ی دو طرف بدون کدام پیش‌شرطی وارد بحث و مذاکره گردد.

رئیس شورای مصالحه ملی اشاره به این‌که جنگ راه حل نیست افزود: "گروه‌ها و جریان‌ها باید این اصل را در محاسبه‌‌های خود در نظر داشته باشند. افغانستان امروز افغانستان سالیان قبل نیست و هیچ‌گروه و جریانی نمی‌تواند با جنگ و زور اراده‌ی خود را بر دیگران تحمیل نماید".

انس حقانی عضو هیأت گروه طالبان نشست امروز در مسکو را نشست خوب برای تشکیل دولت و تفاهم سیاسی در افغانستان خواند و به موضوع امارت اشاره کرد و امارت را مثال امنیت و مبارزه با فساد و جلوگیری از تجزیه خواند.

محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنای افغانستان در حایشه این نشست گفت که حضور و هماهنگی روسیه در پروسه صلح افغانستان با اهمیت است.

آقای ایزدیار تاکید کرد که تاکنون چنان برداشت می‌شد که امریکایی ها بدون در جریان گذشتن کشورهای منطقه، تصمیم‌گیری‌های یکجانبه را درباره جنگ و صلح افغانستان می‌گرفتند.

با این حال، شرکت کنندگان نشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو با حضور نمایندگان روسیهُ،. چین، امریکا و پاکستان از تمام طرف‌ها خواستند تا پروسهٔ صلح را سرعت بخشیده و روی موارد اساسی گفتگو کنند.

در اعلامیه مشترک ترویکا (سه‌گانه) توسعه‌یافته که شامل روسیه، چین، امریکا و پاکستان می‌شود آمده است که نشست مسکو متمرکز بر پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی برای دسترسی به یک توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی و پایدار باشد.

همچنان در این اعلامیه از دولت افغانستان نیز خواسته شده است تا از تلاش‌ها را برای دستیابی به صلح و تعامل با طالبان را سرعت ببخشد.

قابل یاد آوری‌ست که نمایندگان دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه، چهره‌ها سیاسی و نمایندگان طالبان نیز در این نشست حضور یافته ترکیه و قطر نیز مهمانان افتخاری بوده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала