دیدگاه اسماعیل‌خان در مورد انتخابات مجمع عمومی حزب جمعیت اسلامی

© Sputnik / POYAاسماعیل خان والی اسبق هرات
اسماعیل خان والی اسبق هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2021
عضو شوید
اسماعیل ‌خان می‌گوید که انتخابات مجمع عمومی این حزب تقلبی، ساختگی و به دور از واقعیت بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، محمد اسماعیل‌ خان، عضو کمیته رهبری جمعیت اسلامی امروز (دوشنبه، ۲ حمل) در یک نشست خبری در هرات صحبت می‌کرد، گفت که به‌خاطر پادرمیانی میان عطامحمد نور و صلاح‌الدین ربانی به‌خاطر جلوگیری از انشعاب حزب جمعیت به کابل رفته بود، اما هیچ یک از این افراد از موضع ‌شان مبنی بر جلوگیری از انشعاب در حزب کوتاه نیامدند.

اسماعیل‌خان همچنان گفت که نشست روز پنج‌شنبه هفته‌ گذشته (۲۸ حوت) قرار بود زیر نام «اجماع صلح» به‌خاطر سهیم‌شدن حزب جمعیت اسلامی در مذاکرات صلح برگزار شود، اما خلاف وعده در آن نشست اقدام به برگزاری انتخابات و انتخاب رییس شد و او نشست را به‌خاطر مخالفت با برگزاری مجمع عمومی ترک کرد.

این عضو کمیته رهبری جمعیت اسلامی می‌گوید که انتخابات مجمع عمومی این حزب فاقد معیارهای اساسی یک مجمع عمومی حزبی بود و حتا برخی از اعضای شرکت‌کننده عضویت این جمعیت را نیز نداشتند.

او گفت: «اعضای کنگره، را براساس درخواست‌های شخصی و رفاقت‌های شخصی دعوت کرده بودند. تعداد افراد شامل کنگره، با تعداد نفوس هر ولایت متناسب نبوده است».

پس از ماه‌ها اختلاف نشست رهبران جمعیت اسلامی برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2021
پس از ماه‌ها اختلاف نشست رهبران جمعیت اسلامی برگزار شد

اسماعیل‌خان علاوه کرده که انتخابات مجمع عمومی این حزب به دور از واقعیت‌های تعیین مجمع عمومی حزبی بوده است: «مجلسی که روز پنج شنبه، ۲۸ حوت تحت نام کنگره جمعیت اسلامی در کابل برگزار گردید، فاقد معیارهای یک کنگره حزبی بود و بدون هماهنگی‌های لازم و مشورت با بزرگان جمعیت به‌ویژه حوزه جنوب‌غرب تدویر یافته بود.»

این فرمانده پیشین جهادی تأکید کرد که باید به جای برگزاری مجمع عمومی و ایجاد انشعاب در حزب جمعیت، اعضای کلیدی این حزب با دیدگاه واحد در نشست‌ صلح ترکیه شرکت می‌کردند.

جمعیت اسلامی بیش از نیم قرن سابقه دارد و یکی از احزاب تأثیرگذار در این مدت در افغانستان بوده است. در حال حاضر در پی انشعابی که در این حزب به وجود آمده است، عطامحمد نور و صلاح‌الدین ربانی ادعای رهبری این حزب را دارند.

عطامحمد نور در ۲۸ حوت سال گذشته اعلام کرد که در نتیجه‌ی انتخابات مجمع عمومی حزب جمعیت اسلامی، او به‌عنوان رییس شورای رهبری این حزب انتخاب شده است. صلاح‌الدین ربانی در مخالفت با این مجمع عمومی، آن‌را «کودتای سفید» عنوان کرد.

از سوی هم، محمد اسماعیل‌خان گفت که در نشست مسکو به هیأت اعزامی حکومت و جناح‌های سیاسی بی‌حرمتی شده و او خوشحال است که کسی به نمایندگی از ولایت‌های غربی به این نشست دعوت نشده بود.

او افزود که ولایت‌های حوزه‌ی جنوب‌غرب با حدود ۱۰ میلیون نفوس در معادلات سیاسی نقشی ندارند و نباید سهم باشندگان این ولایت‌ها در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود.

 اسماعیل‌خان همچنان گفت که در صحبت با زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان خواستار نادیده نگرفتن حقوق سیاسی باشندگان ولایت‌های غربی شده است: «احتمالاً تا ده روز آینده آقای خلیل‌زاد به هرات سفر کند و با بزرگان ولایت‌های حوزه جنوب غرب دیدار کند».

این فرمانده پیشین جهادی از روند مذاکرات صلح ابراز نگرانی می‌کند: «من معتقد نیستم که این صلح به شکل واقعی ثبات در کشور به‌وجود بیاورد که عدالت اجتماعی طوری تأمین شود که هر کس خود را در فضای امنیت و ثبات ببیند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار است در آینده‌ی نزدیک نشستی در پیوند به صلح افغانستان در استانبول ترکیه برگزار شود. باشندگان ولایت‌های غربی افغانستان خواستار اعزام نماینده در این نشست شده‌اند.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала