طالبان: طرح 90 روزه کاهش خشونت با آمریکایی ها شریک ساخته شد‌

© AP Photo / Hussein Sayedطالبان: طرح 90 روزه کاهش خشونت با آمریکایی ها شریک ساخته شد‌
طالبان: طرح 90 روزه کاهش خشونت با آمریکایی ها شریک ساخته شد‌   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2021
عضو شوید
سخنگوی طالبان می‌گوید که این کاهش خشونت به معنای آتش‌بس نخواهد بود؛ اما تمامی عملیات‌های این گروه در افغانستان، کاهش خواهند یافت.

به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان امروز (دوشنبه، دوم حمل) اعلام کردند که طرح کاهش خشونت‌های 90 روزه را خودشان با آمریکا در میان گذاشته‌اند؛ اما تا اکنون در این باره به یک توافق کلی، دست نیافته‌اند.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در این خصوص در صحبت با رسانه ها ابراز داشته  که این کاهش خشونت به معنای آتش‌بس نخواهد بود؛ اما تمامی عملیات‌های این گروه در افغانستان، کاهش خواهند یافت.

او افزود: "از طرف ما یک طرح تقریباً در ماه دسمبر پیشنهاد شده‌است که بر بنیاد آن، عملیات‌های تمامی طرف‌ها کاهش خواهند یافت؛ اما تا اکنون دربارۀ این طرح، توافق‌ نهایی به دست نیامده‌است."

دیدار غنی با خلیلزاد در ارگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
طرح جدید آمریکا/ حکومت موقت ایجاد و طالبان از پناهگاه‌های خود بیرون شوند

در همین حال، لویید آستین، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که سطح خشونت‌ها در افغانستان بسیار بلند استند و تأکید کرده‌است که اگر این خشونت‌ها کاهش یابند، زمینه را برای یک روند دیپلوماتیکِ نتیجه بخش، فراهم خواهد ساخت.

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در نامه‌اش به رهبران حکومت افغانستان، دربارۀ این طرح گفته‌است و تأکید کرده‌است که این کار به هدف جلوگیری از آغاز عملیات‌های بهاری طالبان انجام خواهد شد.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی رییس‌جمهور دربارۀ این طرح می‌گوید: "هر دو طرف بر دوام خشونت ها نگرانی های شان را ابراز داشتند و راه حل وضعیت کنونی در افغانستان را تنها به میان آمدن یک صلح پایدار گفتند."

وزیر دفاع آمریکا نیز در سفرش به کابل از آن چی که افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان می‌گوید، انتقاد می‌کند و نمی‌خواهد که دربارۀ پابندی طالبان از توافق نامه دوحه پاسخ روشنی بدهد.

او دربارۀ سفرش به کابل و دیدارش با رییس‌جمهور غنی، می‌گوید: "من به رییس‌جمهور پیامی نیاورده بودم. تنها می‌خواستم که نگرانی‌های او را بشنوم و اوضاع را از دید او ببینم و همین‌کار را کردیم. فرصت شنیدن سخنان او را داشتم و این برایم بسیار مفید بود. دربارۀ تاریخ دقیق برای خروج نیروها باید بگویم که این در صلاحیت رییسم است."

بر بنیاد توافق‌نامه دوحه، نیروهای آمریکایی در درازای 38 روز از افغانستان، باید بیرون شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала