هشدار اطلاعات آمریکا به بایدن: خروج از افغانستان باعث سلطه طالبان می‌شود

CC BY 2.0 / Senior Airman Courtney Witt / US committee visits GhazniСолдат американской армии
Солдат американской армии  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2021
عضو شوید
یک رسانه‌ی آمریکایی در گزارشی با استناد ازجامعه اطلاعاتی آمریکا به کاخ سفید هشدار داده است که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پیش از توافق تقسیم قدرت، شبه‌نظامیان طالبان این کشور را به دست می‌گیرند.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی می‌نویسد: نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دولت بایدن گفته‌اند که در صورت خروج نیروهای آمریکایی پیش از سازش تقسیم قدرت میان طالبان و دولت افغان، این کشور بعد از خروج نیروهای بین‌المللی ظرف دو یا سه سال عمدتا به کنترل طالبان درمی‌آید.

تاکید مجدد بر خروج نظامیان خارجی؛ گروه طالبان به سخنان اخیر بایدن واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2021
تاکید مجدد بر خروج نظامیان خارجی؛ گروه طالبان به سخنان اخیر بایدن واکنش نشان داد

به گفته مقامات، چنین توسعه‌ی چنین یک سناریو می تواند منجر به این واقعیت شود که گروه تروریستی القاعده ، نیز احتمال دارد بار دیگر در افغانستان قدرت یابد.

یادآوری می‌کنیم که پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین نشست خبری خود پس از ورود به کاخ سفید گفت که خروج نظامیان آمریکایی در مهلت تعیین شده در توافقنامه با طالبان «به دلایل فنی بسیار دشوار» است.

وی افزود که آمریکا نمی‌خواهد نیروهایش را بیش از این در افغانستان نگه دارد و تاکید کرد که خروج این نیروها حتمی است اما این اقدام در زمان مناسب و بطور «ایمن و منظم» صورت خواهد گرفت.

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفته بود که خروج نیروها از افغانستان در مهلت تعیین شده هنوز در دست بررسی است و تاکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی در هماهنگی و مشورت با ناتو صورت خواهد گرفت.

گفتنی است که طالبان نسبت به ادامه حضور نیروهای خارجی فراتر از مهلت تعیین شده برای خروج هشدار داده و به از سرگیری حملات تهدید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала