اداره ملی تنظیم امور آب: 13 بند آب در افغانستان به زودی افتتاح می‌شوند

© Photo / National Water Affairs Regulation Authorityآب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد
آب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2021
عضو شوید
ادارۀ ملی تنظیم امور آب می‌گوید که در حال حاضر، کار ساخت 13 بند آب در کشور جریان دارد و قرار است به زودی کار برخی این بندها تکمیل و افتتاح شوند.

به گزارش اسپوتنیک، نظام خپلواک، سخنگوی این اداره به رسانه ها گفته که هم اکنون کار روی بند‌های، کجکی در هلمند، بخش‌آباد در فراه، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پلتو در پکتیکا، شاه و عروس در کابل، پاشدان در هرات، شورابک در بدخشان و بند‌های سرآب و شفلوغ در ولایت ارزگان جریان دارد.

آقای خپلواک همچنان گفته که قرار است کار ساخت بند آب شاه‌توت از سوی هند به زودی در کابل نیز آغاز شود. او افزود که بند آب شاه و عروس در کابل و شورابک در بدخشان در حال تکمیل‌شدن است و قرار است این بند‌ها به زودی افتتاح شوند.

غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید

پیش از این مقام‌های افغان گفته بودند که آب‌گیری بند شاه‌ و عروس واقع در ولسوالی شکردرۀ کابل در اوایل ماه حمل 1400 خورشیدی آغاز می‌شود.

آقای خپلواک همچنان دربارۀ پیشرفت‌های کار بند آب پاشدان در ولایت هرات گفت: "بند پاشدان ظرفیت تولید دو میگاوات برق را دارد، 18هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و 54 میلیون متر مکعب آب را ذخیره می‌کند. این بند به هزینۀ 117 میلیون دالر امریکایی اعمار می‌شود که ۸۵ درصد کار آن تکمیل شده است."

کار ساخت این بند آبی در ولسوالی کرخ هرات در سال 1390 خورشیدی آغاز شد و قرار بود در مدت سه سال تکمیل شود، اما به دلایل گوناگون کار آن در سال‌های اخیر متوقف شد.

این در حالی است که سه روز پیش بند کمال خان در ولایت نیمروز توسط محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان افتتاح شد.

آقای غنی بار دیگر گفت که "آب، آبروی افغانستان" است و برای مدیریت این آب‌ها تلاش خواهد کرد. او همچنان خطاب به کشورهای همسایۀ افغانستان گفت که پس از این به هیچ کشوری "مفت" آب نخواهد داد.ش

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала