طرح شورای عالی مصالحه ملی برای نشست ترکیه

© Photo / ریاست اجراییهکاخ سپیدار، ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان
کاخ سپیدار، ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2021
عضو شوید
شورای عالی مصالحه ملی طرح ۳۷ صفحه‌یی را برای نشست ترکیه آماده‌ می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شورای عالی مصالحۀ ملی، یک طرح ۳۷صفحه‌یی را برای نشست استانبول که قرار است در ماه آیندۀ میلادی برای صلح افغانستان برگزار شود، آماده می‌سازد.

دعوت شدن رهبری شورای عالی مصالحه ملی به نشست صلح مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2021
دعوت شدن رهبری شورای عالی مصالحه ملی به نشست صلح مسکو

یک عضو رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که این شورا پس از به‌میان آوردن تعدیلاتی در بخش ایجاد شورای فقه، چه‌گونه‌گی تشکیل حکومت آینده، حقوق زنان و آتش‌بس در پیش‌نویس طرح صلح امریکا، طرح خودرا در نشست استانبول ارایه خواهد کرد.

فریده مهمند، عضو رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی بیان داشت: «این طرح‌ها و پینشهادها در روزهای نزدیک اضافه می‌شود و طرح ما برای نشست ترکیه آماده خواهد شد.»

در همین حال، شماری از احزاب به‌شمول حزب اسلامی طرح جداگانه‌یی را دربارۀ صلح آماده کرده‌اند که قرار است در نشست ترکیه مطرح کنند.

همایون جریر، عضو رهبری حزب اسلامی گفت: «چند حزب تأثیرگذار کشور که قرار است در کنفرانس ترکیه حضور داشته باشند با هم به‌صورت جمعی کار و مشترک می‌کنند تا نظرات شان نزدیک شود».

هرچند پیش از این منابعی از حکومت، از طرح حکومت دربارۀ انتخابات پیش از وقت خبر داده بودند، اما حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور می‌گوید که انتخابات طرح حکومت در نشست ترکیه نیست.

در همین حال، شماری از سیاست‌گران و اعضای مجلس نماینده‌گان دیده‌گاهای متفاوت نسبت به نشست استانبول دارند.

سید اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی اظهار داشت: «این اصلأ کار خوب نیست و ذهن همگی را مخشوش می‌کند. بهترین طرح، طرحی است که در یک صفحه حکومت موقت و آتش‌بس باشد.»

شگوفه نورزی، نمایندۀ مردم هلمند در مجلس نماینده‌گان نیز افزود: «این اصلأ خوب نیست. این نشان می‌دهد که ما تاکنون بین خود توافق نکردیم؛ پس چگونه با طالبان کنار بیاییم؟»

حکومت می‌گوید که از همه طرح‌ها یک طرح واحد ایجاد و به نماینده‌گی از جمهوریت در نشست استانبول مطرح خواهد شد.

با این همه، سیاست‌گران افغانستان می‌گویند که نشست ترکیه برای صلح افغانستان سرنوشت‌ ساز خواهد بود.

فاروق وردک، وزیر پیشین معارف بیان داشت: «امیدوار استیم این نشست نتیجه خوبی در پی داشته باشد و تفاوت این نشست این است که در آن اشخاص از سطح بالا و یا تصمیم گیرنده گان شرکت می‌‎کنند».

با این حال حکومت می‌‎گوید که اگر در نشست ترکیه اعضای با صلاحیت طالبان شرکت کنند این نشست نتیجه‌یی در پی خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала