واکنش های جهانی به کشته شدن سه واکسیناتور زن در ننگرهار

© Photo / ریاست صحت عامه ولایت هراتواکسین پولیو
واکسین پولیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2021
عضو شوید
در حالی که توجه همه به اجرای موفقانه برنامه واکسیناسیون فلج کودکان در افغانستان متمرکز شده، سه واکسیناتور زن در شهر جلال‌آباد به دست افراد ناشناس کشته شدند.

پس از حمله روز گذشته بر واکسیناتورهای پولیو در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سفارت امریکا و برخی ماموریت‌های دیپلماتیک آن را به شدت محکوم نموده و خواستار مجازات عاملان آن شدند.

اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله با بیان این که کارمندان صحی باید از آسیب در امان باشند و به امکانات بهداشتی باید احترام گذاشته شود، گفت: عاملین باید محاکمه شوند.

این اتحادیه ضمن اعلام حمایت قوی خود از سکتور صحی افغانستان، تأکید کرد: کشته شدن 3 واکسیناتور زن که برای ایمن‌سازی کودکان کار می‌کنند، نقض وحشیانه قوانین بشردوستانه بین‌المللی است که به مردم افغانستان آسیب می‌زند.

رامز الاکبروف معاون نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان با بیان این که از وقوع این حمله شوکه شده است، گفت: چنین خشونت‌های بی‌رحمانه باید متوقف شود و عاملین آن باید محاکمه شوند. وی با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل با اشاره به این که چنین حملاتی بی‌حرمتی مستقیم به رویای مردم افغانستان برای داشتن زندگی بهتر است، گفت: قتل امروز سه کارمند کمپاین فلج اطفال نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل به زندگی بشر است.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهان نیز در واکنش به کشته شدن این بانوان در ولایت ننگرهار ابراز تأسف نموده گفته است که از وقوع این حادثه به شدت ناراحت شده است.

وی گفته است من عمیقاً به خانواده ها ، همکاران و دوستان این باوان قهرمان افغانستان  تسلیت می گویم. کارمندان بهداشت قهرمانانی هستند که تلاش می کنند تا کودکان، دوران کودکی سالمی داشته باشند.

سفارت فرانسه در کابل نیز این رویداد غم انگیز را نکوهش نموده است.

 

در بیانیه سفارت فرانسه در کابل آمده است: قتل وحشتناک 3 زن واکسیناتور فلج اطفال گام دیگری برای هدف قرار دادن غیرنظامیان است. این اقدام وحشتناک، نقض قوانین و مغایر تمام تلاشها برای صلح و کاهش رنجهای مردم افغانستان به عنوان کشوری که بیشتر در معرض فلج اطفال قرار دارد، می باشد.

اتحادیه جهانی واکسن "گیوی" نیز کشته شدن واکسیناتور های زن در ولایت ننگرهار را نکوهش نموده خواستار دفاع از امنیت واکسیناتور در ولایات دور دست افغانستان و مناطقی پرخطر شده است.

مسوولیت حمله بر کارمندان کمپین تطبیق واکسن پولیو در ننگرهار را فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

کمپین تطبیق واکسن پولیو روز دوشنبه، نهم حمل آغاز شد. قرار است در این روند حدود 9.6 میلیون کودک زیر پنج سال واکسن شوند.

در مراسم شروع این کمپین، وزارت صحت عامه اعلام کرد که ممانعت گروه‌های مسلح مخالف دولت، چالش جدی فراروی تطبیق واکسن پولیو در کشور است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه از مخالفان مسلح خواسته است که دولت را در تطبیق واکسن پولیو کمک کنند.

در سال جاری میلادی یک واقعه نوع اول پولیو در کشور و چندین واقعه نوع دوم آن ثبت شده است.

مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که نوع دوم پولیو از پاکستان در کشور شیوع پیدا کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала