واکنش هزاره انترنشنل درباره دیدگاه محقق درباره نظام فدرالی

© Sputnik / T.AZIMواکنش هزاره انترنشنل درباره دیدگاه محقق درباره نظام فدرالی
واکنش هزاره انترنشنل درباره دیدگاه محقق درباره نظام فدرالی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2021
عضو شوید
هزاره انترنشنل نوشته است، که مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان، کارمند ارگ است و بنابر بایدها و نباید های شخصی در برابر آرمان شهید وحدت ملی ایستاده است

مشاور رئیس جمهور: نظام فدرالی برای افغانستان مناسب نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2021
مشاور رئیس جمهور: نظام فدرالی برای افغانستان مناسب نیست
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، یک نهاد بین‌المللی متعلق به هزاره‌ها در واکنش به سخنان محمد محقق مشاور ارشد رییس جمهور در امور سیاسی و امنیتی درباره نظام فدرالی در افغانستان گفته است، که این سخنان از هیچ بخش مردم هزاره نماینده‌گی نمی‌کند.

محمد محقق، که رهبری حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان را نیز بر عهده دارد، روز پنج‌شنبه، دوازدهم حمل در نشستی در هرات گفت، که نظام فدرالی برای افغانستان مناسب نیست و طرح این نوع دیدگاه‌ها و اجرای آن به برخی شهروندان کشور که در ولایات مرکزی زندگی می‌کنند، آسیب اقتصادی می‌رساند.

 در اعلامیه هزاره انترنشنل در این باره آمده است، که اجرایی شدن نظام فدرال در افغانستان یکی از خواست‌ها و طرح‌های شهید عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان بود و با توجه به واقعیت اجتماعی کشور، نظام فدرال تنها گزینه‌ای «درست و عاقلانه» است.

این نهاد افزوده است، که محمد محقق «کارمند حکومت و ارگ» است و او بنابر «بایدها و نبایدهای شخصی»، در برابر آرمان مزاری ایستاده است.

 در این اعلامیه هزاره انترنشنل تصریح شده است، که سخنان محمد محقق از هیچ بخش جامعه هزاره نمایندگی نمی‌کند؛ بلکه مردم از طرح این سخنان متاسف است.

در همین حال، برخی کاربران گفته اند، که محقق باید به جای ضمیر جمع «ما» از ضمیر مفرد شخص اول کار می گرفت و این تنها دیدگاه خودش است و دیگر هزاره ها همیشه از طرح رهبر شهید عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی پیروی می کنند. 

سخنان محمد محقق در مقام مشاور امنیتی و سیاسی رییس جمهور که در مخالفت با طرح نظام فدرالی در کشور مطرح شده است، واکنش‌های گسترده را در پی داشته است. برخی از آن استقبال و شمار زیادی از آن انتقاد کرده‌اند.

با ارائه طرح حکومت انتقالی صلح، برخی از سیاسیون و چهره‌های سیاسی آن را فرصتی برای تغییر و غیرمتمرکزسازی نظام می‌خوانند. درباره این طرح قرار است در نشست استانبول بحث شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала