سرور دانش: حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از فروپاشی نظام مهم است

© Photo / 2vp.afسرور دانش: حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از فروپاشی نظام مهم است
سرور دانش: حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از فروپاشی نظام مهم است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2021
عضو شوید
معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از «انقطاع نظام، حفظ انتخابی بودن نظام و انتخابی بودن کارگزاران درجه‌یک و مشارکت عادلانه همه جوانب» مهم است و این موارد از محورهای اصلی طرح دولت افغانستان برای روند صلح است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه 8صبح، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری که روز یک‌شنبه، پانزدهم حمل در مراسم معرفی ذبیح‌الله کلیم به عنوان سرپرست دادستانی کل (لوی‌سارنوالی) صحبت می‌کرد، گفت که «عادلانه بودن» و «پایدار بودن» باید به عنوان دو اصل اساسی در پروسه صلح کشور در نظر گرفته شود.

دانش: هیچ طرح صلحی نباید به اساس خواست خارجی‌ها مطرح شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2021
دانش: هیچ طرح صلحی نباید به اساس خواست خارجی‌ها مطرح شود

وی افزود: «بر همین اساس طرح صلح دولت افغانستان از نگاه اصول بر دو اصل اساسی استوار است: یکی «عادلانه» بودن و دیگری «پایدار» بودن. اگر صلح این دو ویژه‌گی را نداشته باشد یعنی عادلانه و پایدار نباشد، در حقیقت اصلاً صلح نیست، بلکه در بطن و متن آن جنگ و منازعه به صورت و چهره دیگری نهفته خواهد بود».

دانش تصریح کرد که حفظ قانون اساسی برای حفظ ارزش‌ها و جلوگیری از انقطاع نظام در افغانستان یک اصل است، اما تعدیل قانون اساسی افغانستان مطابق مقتضیات زمان حاضر براساس میکانیسم قانونی، یک ضرورت اساسی است.

وی توضیح داد که نقشه راه دولت برای انتقال مرحله جنگ‌ دوامدار به مرحله صلح عادلانه و پایدار دارای عناصر متعدد است، اما مشارکت عادلانه همه جوانب در دولت صلح بر اساس موافقت‌نامه‌ای که به تأیید مردم افغانستان برسد، حفظ قانون اساسی و تداوم آن به عنوان چهارچوب حقوقی نظام به منظور تداوم نظام و حفظ آن از گسست، انقطاع، فروپاشی و تعدیل قانون اساسی به عنوان یک ضرورت به منظور بهبود در ساختار نظام سیاسی و اداری کشور و بر اساس میکانیسم تعریف شده در خود قانون اساسی و بر مبنای رأی مردم در لویه‌جرگه قانون اساسی از مهم‌ترین عناصر آن است.

به گفته وی، از دیگر عناصر این نقشه راه، تأکید بر حفظ انتخابی بودن نظام و انتخابی بودن کارگزاران درجه یک آن است.

معاون دوم رئیس‌جمهور هم‌چنان طالبان را متهم کرد که نه برای صلح‌سازی و اعمار صلح و پاس‌داری از آن طرحی دارد و نه در مذاکره از خود صداقت و حسن نیت نشان داده است، بلکه بر عکس تا هنوز هم بر تداوم جنگ و تشدید خشونت پافشاری می‌کند.

به گفته سرور دانش، طالبان اکنون بیش از 27 سال است که به کشتار و جنگ و خشونت ادامه داده است و به هدف خود یعنی کسب قدرت نرسید و بعد از این هم هرگز از این طریق به هدف نخواهد نرسید.

 سرور دانش از طالبان خواست که به مطالبات برحق مردم افغانستان تن دهند و راه‌ گفت‌وگو را برای حل سیاسی و مسالمت‌آمیز قضیه بپذیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала