اشرف غنی در انتخابات زودهنگام آینده اشتراک نمی‌کند

© https://www.facebook.com/ARGاشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2021
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان طرح صلح خود را تشریح کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام، ایجاد حکومت صلح و برگزاری لویه جرگه از موضوعات مهم این طرح است. او گفت که حاضر است در انتخابات پیش از وقت آینده، اشتراک نکند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری دید اطلاع داده است که اشرف غنی، شب گذشته (چهارشنبه ۱۸حمل) در نشستی تحت نام «چهار چوب برای نقشهٔ راه صلح» طرح حکومت افغانستان برای صلح را بیان کرد که انتخابات پیش از وقت، ایجاد حکومت صلح، برگزاری لویه جرگه و حفظ قانون اساسی از موضوعات عمدهٔ‌ آن بود.

غنی: طالبان باید با آتش بس موافقت کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2021
غنی: طالبان باید با آتش بس موافقت کنند

رییس جمهور در طرح خود گفت که برای تامین صلح، اگر نیاز باشد حاضر است که انتخابات زودهنگام برگزار شود. او همچنین افزود که اگر طالبان هراس دارند در انتخابات بازنده خواهند شد، «حاضریم در انتخابات اشتراک نکنیم».
رئیس جمهور افغانستان علاوه کرد که اقتدار ملی باید به گونهٔ مشروع و بر اساس ارادهٔ مردم تحویل داده شود و بدون انتخابات مشروعیت زیر سوال قرار می‌گیرد.
وی با بیان این که حکومت‌های موقت سبب بی‌ثباتی می‌شوند، گفت: «در چهارچوب قانون اساسی یک حکومت صلح ایجاد شده می‌تواند و وظایف آن را با موافقه‌ٔ مشترک تعیین کرده ‌می‌توانیم».
غنی بر وظیفه سر قوماندان اعلی نیروهای مسلح تاکید کرد تا به گفتهٔ‌ او نیروهای مسلح را رهبری کند و زمینه ادغام طالبان را فراهم سازد.

طرح صلح غنی: توافق سیاسی برای آتش‌بس، ایجاد حکومت صلح و برگزاری انتخابات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2021
طرح صلح غنی: توافق سیاسی برای آتش‌بس، ایجاد حکومت صلح و برگزاری انتخابات

او گفت که بر قوای امنیتی افغان معامله صورت نخواهد گرفت و مانند نیروهای امنیتی حکومت داکتر نجیب‌الله، نیروهای مسلح از هم نخواهند پاشید.
رییس جمهور همچنین گفت که بحث افغانستان بحث سیاسی است و نباید به بحث مذهبی مبدل شود چون قانون اساسی افغانستان از رهگذر اسلامی بودن در منطقه نظیر ندارد.
غنی بدون گرفتن نام فرد یا کشوری گفت که از بیرون کسی نمی‌تواند قانون اساسی افغانستان را تغییر یا زعیم آینده افغانستان را تعیین کند.
رییس جمهور خاطرنشان کرد که اگر طالبان فرصت طلایی نشست ترکیه را از دست دادند، باید مردم افغانستان دوباره تصمیم بگیرد و در این حالت هم خواستن لویه جرگه ضرور است.
رییس جمهور در مورد نشست استامبول گفت که برای نشست ترکیه آمادگی کامل دارد و هفتهٔ آینده با زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان نیز بحث خواهند داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала