صالح: قانون اساسی نباید قربانی یک روند صلح نافرجام شود

© Photo / Amrullah Saleh / Amrullah Salehصالح: قانون اساسی نباید قربانی یک روند صلح نافرجام شود
صالح: قانون اساسی نباید قربانی یک روند صلح نافرجام شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.04.2021
عضو شوید
امرالله صالح معاون نخست رئیس‌جمهور غنی می‌گوید که حکومت آماده است برای رسیدن به صلح امتیاز بدهد، اما نمی گذارد که قانون اساسی زیر پا شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، آقای صالح تاکید می ورزد که حکومت برای اشتراک در نشست ترکیه آماده است و نمی‌خواهد سد راه صلح قرار گیرد.

وی در مصاحبه با یک رسانه خارجی گفته است که حکومت افغانستان و قانون اساسی کشور نباید قربانی شود.

آقای صلح گفته است: «ما آماده ای قربانی و مصالحه استیم. اما ما نمی‌خواهیم قانون اساسی افغانستان و جمهوری اسلامی بز قربانی یک روند صلح نافرجام شود».

در همین حال معاون نخست رئیس‌جمهور غنی تاکید می‌کند که دولت افغانستان نمی تواند سد راه تصمیم ایالات متحده برای خروج  نیروهایش از افغانستان شود، اما خروج مسوولانه این نیروها از افغانستان را حق مردم می‌داند.

امریکا: ما بخاطر اشتراک در یک نشست سازنده با طرف‌های درگیر و ترکیه کار می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2021
امریکا: ما بخاطر اشتراک در یک نشست سازنده با طرف‌های درگیر و ترکیه کار می‌کنیم

آقای صالح گفته است: «اما اگر بگوییم که سرنوشت یک کشور معلق به حضور و یا عدم حضور چند هزار نیروی خارجی است در حقیقت ساده ساختن یک موضوع مغلق و پیچیده زمان ماست. خروج مسوولانه از افغانستان حق مردم است که از جامعه جهانی بپرسند».

وی از آمادگی ها برای اشتراک در نشست ترکیه خبر می‌دهد اما تاکید دارد که تنها زیر فشار قرار دادن طرف دولت افغانستان نمی‌تواند برای رسیدن به یک توافق مفید باشد.

وی گفته است: «ما به ترکیه با صداقت، جدیت و باور برای آوردن صلح میرویم. ما نمی خواهیم سد راه صلح قرار بگیریم ما آماده هستیم که امتیاز بدهیم اما ما آماده نیستیم که قانون اساسی افغانستان را از بین ببریم و روی آن پا بگذاریم».

از سوی هم وزارت خارجه امریکا در کنار این که از تلاش ها برای اشتراک ساختاری ترکیه و افغانستان در نشست استانبول خبر می‌دهد، در مورد نزدیک شدن زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان هم می‌گوید که احتمالاً رئیس‌جمهور این کشور تا پیش از ختم این زمان‌بندی یک بار دیگر روی این موضوع صحبت کند.

اما در صورت به توافق رسیدن جریان ها در نشست دوحه و رسیدن به صلح حکومت آینده افغانستان در عدم حضور نیروهای خارجی چگونه خواهد بود.

اشتون بی کارتر وزیر دفاع پیشین امریکا می‌گوید: «من فکر می‌کنم اگر افغانستان یک دولت همکار داشته باشد که هدف همه بوده است بهتر اما اگر به ما به دولتی برسیم که تمام آنها طالبان باشد و احتمالاً مثل طالبان گذشته که بن لادن را تحمل می‌کردند بسیار دشوار خواهد که از بیرون آنها نظارت شوند ازین جهت نباید این مردم ترک شوند».

این در حالی است که تا کمتر از سه هفته دیگر زماب‌ندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمام می‌شود. دیده شود عملکرد طالبان پس از ختم این مدت در صورت خارج نشدن نیروهای خارجی چه خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала