بزرگترین شهر فرهنگی افغانستان؛ چرا کنسرت وجیهه و فرید رستگار در هرات لغو شد؟

© Photo / Facebook account of Wajiha Farid Rastagarبزرگترین شهر فرهنگی افغانستان؛ چرا کنسرت وجیهه و فرید رستگار لغو شد؟
بزرگترین شهر فرهنگی افغانستان؛ چرا کنسرت وجیهه و فرید رستگار لغو شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
عضو شوید
والی هرات در واکنش به لغو کنسرت وجیهه و فرید رستگار گفته است که آنان آن‌ها و یا نهادی که قرار بود برای‌شان کنسرت برگزار کند، به ما هیچ درخواستی ارایه نکردند.

روزنامه صبح کابل به نقل از فرید رستگار، خواننده‌ی مشهور افغانستان نوشته است که مقام‌های محلی ولایت هرات، مانع برگزاری کنسرت مشترک او و وجیهه رستگار، همسرش در ولایت هرات شده‌اند.

آقای رستگار، گفته است که آن‌ها قصد داشتند در سفری به ولایت هرات، کنسرتی را در منطقه‌ی تفریحی «تخت سفر» این ولایت برگزار کنند و در جریان آن، با زنان هراتی نیز دیداری داشته باشند؛ اما به دلیل مخالفت شدید سید عبدالوحید قتالی، والی هرات، این برنامه لغو شد.

 افزایش صادرات هرات به کشور های خارجی   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
افزایش صادرات هرات به کشور های خارجی

به گفته‌ی آقای رستگار، قرار بود برنامه در نوزدهم حمل برگزار شود، اما یک روز پیش از آن، دیدگاه والی هرات تغییر کرد و حتا با مقام‌های امنیتی در کابل نیز به تماس شد و گفت که امکان ندارد چنین کنسرتی در هرات برگزار شود.

به باور او، حتا اگر مشکلات امنیتی و افراطیت مذهبی نیز وجود داشت، والی هرات باید از نزدیک مشکل را با آن‌ها در میان می‌گذاشت؛ اما بدون هیچ سخنی، تصمیم خودسرانه گرفت و برنامه آن‌ها را خراب کرد.

با این حال، سید عبدالوحید قتالی، والی هرات، به این روزنامه می‌گوید که هیچ درخواست رسمی و یا شفاهی برای برگزاری کنسرت در هرات، از سوی این زوج هنری به او نرسیده است.

او می‌گوید: "در شرایطی که حتا برنامه‌های عام‌المنفعه را تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌کنیم، آن‌ها و یا نهادی که قرار بود برای‌شان کنسرت برگزار کند، به ما هیچ درخواستی ارایه نکردند. آن‌ها بی‌خبر آمدند و بی‌خبر هم رفتند".

آقای قتالی، با اشاره به سمپوزیم امیر علی‌شیر نوایی، می‌گوید: "سمپوزیم از خود آجندا داشت، آجندای آن‌هم از سوی دفتر مقام عالی ریاست‌جمهوری ترتیب شده بود. من در آجندای آن‌ها اجرای خانم و آقای رستگار را ندیدم که با آن مخالفت یا موافقت کرده باشم".

لغو کنسرت فرید وجیهه و فرید رستگار با واکنش تند شهروندان افغانستان روبرو شده است.

آتش سوزی در گمرک هرات  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.04.2021
بازگشایی شاهراه‌های هرات – اسلام‌قلعه و هرات – تورغندی

نصرت اقبال کاربر فیس‌بوکی افغان نگاشته است که فرق یک جمعیتی که عاشق جمهوریت است و از آن بیشتر عاشق غنی با یک طالب چیست؟

او تاکید دارد:

"اگر آمریکایی پروژه بدهد، حاضر اند در هر روزی کنسرت برگزار کنند، حتی خودشان برقصند. باز اگر طالب آمدنی بود، میشوند مجاهد و مدافع دین".

اکرم گیزابی در توییترش در واکنش به این رویداد نوشت:

"کنسرت وجیهه و فرید رستگار در هرات لغو شد، چرا؟ آیا از حالا سیاست طالبانی در هرات و برخی نقاط دیگر کشور نافذ میشود؟ اگر چنین است وا بحال ما!"

با این حال خانم وجیهه رستگار در واکنش به این رویداد نوشته است که راه ما ومرام ما در شرایط سخت  با مردم بودن است و با  ترانه های خود برایشان آرامش و شادی بخشیدن است.

او تاکید دارد

"هیچ زمانی سکوت نخواهیم کرد و همیشه به مردم عزیز خود ترانه خواهیم خواند".

فعالیت‌های افراطی در هرات از سال‌های پیش افزایش یافته است و این بار نخست نیست که از کنسرت موسیقی در این شهر جلوگیری صورت می‌گیرد. در سال 1391، از کنسرت شفیق مرید، یکی دیگر از خوانندگان مشهور کشور که به مناسبت عید سعید فطر برگزار می‌شد، جلوگیری صورت گرفت. آن‌زمان، اعتراضات زیادی صورت گرفت که در نتیجه آن، وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در اظهارات خود، دلیل آن را مشکلات امنیتی گفت. این در حالی بود که کنسرت به علت مخالفت شدید خطیب یکی از مساجد شهر هرات لغو شده بود.
هرات که در غرب افغانستان موقعیت دارد، به دلیل نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران، تاثیرات سوء زیادی برداشته و رشد افراطیت در این شهر، بی ربط به فعالیت‌های مرموز ایران که برخورد مشابه با خوانندگان زن و مرد خود دارد، نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала