رحمانی: با خروج آمریکا، افغانستان به جغرافیای تروریسم جهانی مبل می‌‌شود

© Photo / الحاج میر رحمان رحمانی FBمیر رحمان رحیمی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان
میر رحمان رحیمی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
رئیس مجلس نماینده‌گان در واکنش به خروج نیروهای ایالات متحده در یازدهم سپتامبر، می‌گوید که در صورت خروج نیروهای آمریکا، ممکن است «جنگ‌های داخلی خطرناک» در افغانستان آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان روز چهارشنبه، بیست‌وپنجم حمل در نشست عمومی این مجلس گفت که هنوز زمان مناسب برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیست.

او افزود که در حال حاضر هم جنگ جریان دارد و کشت و قاچاق مواد مخدر منابع مالی گروه‌های تروریستی را شکل می‌دهد.

رحمانی بیان کرد که هرچند خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فراهم کردن زمینه ترک آن آرزوی ملت افغانستان است، اما هنوز شرایط خروج فراهم نشده است.

مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
انتقاد نمایندگان مجلس از "ترکیب قومی" هیئت دولت برای نشست استانبول + ویدئو

رییس مجلس‌ نماینده‌گان هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، ممکن است که افغانستان بار دیگر دچار جنگ‌های داخلی شوند.

 به همین ترتیب او یادآور شد که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور به جغرافیایی تروریسم جهانی بدل خواهد شد.

او گفت: «توقع داریم که ترک نیروهای خارجی مشروط به شرایط مناسب شامل امنیت، ثبات، صلح و تحقق دموکراسی شود، در غیر آن تجربه تلخ گذشته تکرار خواهد شد.»

پیش‌تر روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌هایی که از برنامه جو بایدن آگاه هستند، گزارش داده است که روند خروج نیروهای امریکایی تا بیستمین سالیاد حملات 11 سپتامبر 2001 تکمیل خواهد شد.

به این ترتیب قرار است که نیروهای امریکایی پس از ماه می که مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان در توافق‌نامه دوحه تعیین شده است، باقی بمانند.

هم‌زمان با این، بریتانیا نیز قصد دارد که در همین میعاد زمانی، تمامی نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

گروه طالبان اما در واکنش به این تصمیم امریکا گفته است، تا زمان خارج نشدن نیروهای خارجی از کشور، این گروه در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

گفتنی است که براساس زمان‌بندی‌ها، نشست استانبول برای تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان در بیست‌وچهارم اپریل برگزار می‌شود و قرار است که برای ده روز به رهبری سازمان ملل متحد، امریکا، ترکیه و قطر ادامه یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала