یوناما: از آغاز سال جدید تلفات غیر نظامیان 29 در صد افزایش یافته

© Photo / T Aصبح کابل با انفجار آغاز شد؛ سه نفر کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند
صبح کابل با انفجار آغاز شد؛ سه نفر کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
بربنیاد این گزارش، درسه ماه نخست سال 2021، 573 غیرنظامی درجنگ افغانستان کشته شده‌اند و 1 هزار و 210 تن دیگر، زخم برداشته‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز چهارشنبه، بیست‌وپنجم حمل با نشر گزارشی گفته است که میزان تلفات افراد ملکی در چهار ماه نخست سال 2021 میلادی حدود 29 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این نهاد، تعداد افراد ملکی که طی سه ماه اول سال 2021 کشته و زخمی شده‌اند، به طور قابل توجهی نسبت به ربع اول سال گذشته افزایش یافته است.

براساس یافته‌های یوناما، در چهار ماه نخست سال 2021 میلادی حدود یک هزار و 783 تن در کشور کشته و زخمی شده‌اند. از این میان 573 تن آنان کشته و یک هزار و 210 تن دیگر زخمی شده‌اند.

 طالبان در یک دهه هزار ها غیر نظامی را کشته اند     - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2020
طالبان در یک دهه هزاران غیر نظامی را کشته اند

یوناما با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان گفته است که در سال جاری میلادی میزان تلفات زنان 37 درصد و از کودکان 23 درصد افزایش یافته است.

 با این حال یوناما دلیل افزایش تلفات افراد ملکی را جنگ‌های زمینی، مواد منفجره‌ تعبیه شده و قتل‌های هدفمند عنوان کرده است.

این نهاد افزوده است که گروه‌های مخالف مسلح، عامل بیش‌ترین تلفات غیرنظامیان بوده است. طبق معلومات یوناما، گروه‌های مخالف مسلح دولت عامل 61 درصد و نیروهای امنیتی عامل 27 درصد  از تلفات افراد ملکی در چهار ماه نخست امسال بوده‌اند.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان تلفات غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان را آزار دهنده توصیف کرده و از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که «فوراً» راهی برای ختم این خشونت‌ها پیدا کنند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که از آغاز مذاکرات صلح افغانستان در سپتامبر 2020 میلادی، امیدواری‌ها برای بهبود وضعیت افراد ملکی به میان آمده بود، اما از زمان آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی، خشونت‌ها بار دیگر اوج گرفت و دو طرف برای کاهش خشونت‌ موافقت نکردند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان یادآور شد که باید از هر فرصت ممکن برای صلح استفاده شود. او هشدار داد که اگر میزان خشونت بلافاصله کاهش نیابد، تلفات افراد ملکی ادامه پیدا خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала