واکنش‌ ها به خروج نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر

CC BY 2.0 / Senior Airman Courtney Witt / US committee visits Ghazniواکنش‌ ها به خروج نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر
واکنش‌ ها به خروج نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
گزارش نهادهای استخباراتی امریکا نشان می‌دهند که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان می‌توانند از راۀ نظامی بر حکومت پیروز شوند.

هم‌زمان با اعلام خروج تمامی نیروهای امریکایی تا ماه سپتامبر سال روان میلادی از افغانستان، مقام‌ها در مجلس سنای امریکا گفته‌اند که خروج غیر مشروط این نیروها، می‌تواند وضعیت را در این کشور بدتر کند.

مچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا می‌گوید که هراس‌افگنان خارجی ایالات متحده را تنها نخواهند گذاشت زیرا به‌گفتۀ او سیاست‌گران آمریکایی از جنگ با آنان، خسته شده‌اند.

او افزود که رییس‌جمهور بایدن باید برای مردم آمریکا توضیح دهد که چه‌گونه با کنار گذاشتن شرکای واشنگتن و عقب‌نشینی در برابر طالبان، باعث امن‌تر شدن امریکا می‌شود؟

در همین حال، نهادهای استخباراتی آمریکا در گزارشی هشدار داده‌اند که خروج بدون پیش‌شرط نیروهای آمریکایی، افغانستان را درگیر چالش‌های تازه‌یی خواهد کرد.

برکناری دو مقام ارشد دولتی پس از پیوستن به تیم اتمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
ارگ: به زودی غنی و بایدن در مورد خروج نظامیان از افغانستان گفتگو خواهند کرد

این گزارش که به کانگرس آمریکا فرستاده شده‌است، نشان می‌دهد که دورنمای صلح در سال آینده در افغانستان کمرنگ خواهد بود.

گزارش می‌افزاید که حکومت افغانستان در میدان جنگ گواۀ شکست است و طالبان مطمین استند که می‌توانند از راۀ نظامی پیروز شوند.

این در حالی‌ست که سخنگوی کاخ سفید به نقل از رییس‌جمهور بایدن گفته‌است که بحران افغانستان راۀ حل نظامی ندارد.

جین ساکی افزود که به همین علت، آمریکا از گفتگوهای میان افغانان که انتظار می‌رود دور دیگر آن در ترکیه برگزار شود، پشتیبانی می‌کند.

او می‌افزاید که رییس‌جمهور بایدن باور دارد که آمریکا 20 سال پس از آغاز جنگ در افغانستان، باید منابع‌اش را در راستای مبارزه با تهدیدهایی که امروزه با آنها روبه‌رو است، متمرکز کند.

میر رحمان رحیمی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
رحمانی: با خروج آمریکا، افغانستان به جغرافیای تروریسم جهانی مبل می‌‌شود

در همین حال، ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد که به‌گونۀ مشترک میزبان نشست ترکیه خواهند بود، از آغاز این نشست به تاریخ 24 آپریل خبر داده و گفته‌اند که آنان امیدوار استند طالبان در این نشست اشتراک کنند.

وحید عمر، مشاور ارشد ریاست جمهوری افغانستان در امور روابط عمومی و استراتژیک در حساب توئيتر خود نوشت: موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان در گذشته برای چندین بار میان آمریکا و دولت افغانستان بحث شده است. کابل به هر تصمیمی که آمریکا درباره نیروهایش می‌گیرد، احترام می‌گذارد.

اما، طالبان به تازه‌گی گفته‌اند که تا زمانی‌که همۀ نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند، در هیچ نشستی که دربارۀ افغانستان در آن تصمیم‌گیری ‌شود، اشتراک نخواهند کرد.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ تویترش نگاشته‌است که این گروه کارهای شان را بر بنیاد ارشادات دین اسلام انجام می‌دهند و تصمیم نهایی شانرا دربارۀ نشست ترکیه، پس از مشوره، اعلام خواهند کرد.

اعلام خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، واکنش‌هایی را در مجلس نماینده‌گان افغانستان نیز به همراه داشته‌است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی این مجلس می‌گوید: "خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواست دیرینۀ مردم افغانستان است، اما با در نظرداشت وضعیت امنیتی کشور، شرایط خروج این نیروها تا هنوز فراهم نشده‌است."

او افزود: "خروج نیرو های خارجی در شرایط کنونی می‌تواند منجر به بدتر شدن اوضاع و جنگ داخلی شود."

قراراست رییس‌جمهور بایدن امشب به وقت افغانستان دربارۀ چه‌گونه‌گی خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، موقف رسمی ایالات متحده را اعلام کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала