حکمتیار به طالبان: تلاش های تان را برای رسیدن به صلح از راه گفت و گوها ادامه دهید

© Sputnik / JAKحکمتیار به طالبان: تلاش های تان را برای رسیدن به صلح از راه گفت و گوها ادامه دهید
حکمتیار به طالبان: تلاش های تان را برای رسیدن به صلح از راه گفت و گوها ادامه دهید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
عضو شوید
 رهبر حزب اسلامی افغانستان، از گروه طالبان می‌خواهد که گفت‌وگوهای صلح را زیر هیچ شرایطی متوقف نکند.

واکنش‌ کاربران؛ امیر حزب از داخل غرفه زرهی با طرفداران‌اش سخنرانی کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2021
سخنرانی گلبدین حکمتیار از داخل غرفه زرهی سوژه شد + عکس و ویدیو
به گزارش اسپوتنیک به نقل از صبح کابل، گلبدین حکمتیار که روز شنبه (۲۸ حمل)، در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: هرچند تاخیر در زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سبب ایجاد فضای بی‌اعتمادی شده؛ اما طالبان باید تحت هیچ شرایطی گفت‌وگوهای صلح را متوقف نکرده و به تلاش‌های شان برای رسیدن به صلح از راه گفت‌وگو ادامه دهند.

او گفت: «تصمیم یک‌جانبه‌ی امریکا مبنی بر خروج تا ماه سپتمبر، فضای بی‌اعتمادی را میان امریکا و طالبان ایجاد کرده است. امریکا باید دلیل تاخیر در خروج سربازانش را واضح سازد. تأخیر در خروج، حتا در منطقه هم بی‌اعتمادی ایجاد کرده است؛ همه فکر می‌کنند که شاید امریکا دوباره خروج سربازانش را به تأخیر بیندازد».

به گفته‌ی او، ایالات متحده باید یک سلسله اقدام‌هایی را انجام دهد تا این بی‌اعتمادی از میان رفته و انتظار تطبیق تعهد جدید را به واقعیت مبدل کند.

حکمت‌یار افزود: «اگر امریکا تعهد کند که نیمی از نیروهای خود را در ماه می از افغانستان بیرون می‌کند و همه این صحنه را به چشم خود ببینند و تا ماه سپتمبر هر ماه ۵۰ درصد از نیروهای باقی‌مانده‌اش را خارج کند و تعهد کند که بعد از این در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند و سربازانش هم دست به کارهای استخباراتی نمی‌زنند، بی‌اعتمادی از میان خواهد رفت».

رهبر حزب اسلامی، هم‌چنان ابراز امیدواری کرد که در نشست استانبول، روی برقراری آتش‌بس و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت توافق شود. به گفته‌ی او، در صورتی که طرف‌های دخیل با طرح واضح و با اداره‌ی صادقانه در نشست استانبول اشتراک کنند، بحران افغانستان حل خواهد شد.

حکمت‌یار، از گروه طالبان خواست که با برقراری آتش‌بس مشروط موافقت کند. او گفت: «شرط‌هایی که برای برقراری این آتش‌بس گذاشته می‌شود نیز، باید شامل این موارد باشد: تغییر حکومت کابل، تطبیق روند خروج نیروهای خارجی، عدم دخالت خارجی‌ها در امورات داخلی افغانستان، آزادی زندانیان سیاسی و نظامی، بیرون کشیدن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل و پرداخت غرامت جنگی از سوی کشورهایی که در جنگ افغانستان دخیل بودند».

در همین حال، جان کربی سخنگوی پنتاگون دیروز جمعه در یک نشست خبری از افزایش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان پیش از بیرون شدن همه ای نیروهای این کشور خبر داد. 

سخنگوی پنتاگون گفت: "من نمی توانم به طور خاص در این باره صحبت كنم، زیرا برنامه ها هنوز در حال توسعه است، اما این احتمال وجود دارد كه نیروهای كمكی در مدت كوتاهی به افغانستان اعزام شوند تا اطمینان حاصل شود، که بیرون شدن ایمن، منظم و برنامه ریزی شده همه [سربازان] در مهلت تعیین شده ای که از سوی رئیس جمهور در آغاز ماه سپتامبر اشاره شده است، تنظیم شده است یا خیر".

یادآوری می کنیم، که چندی پیش جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا گفته بود، که روند بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان در ماه می آغاز و تا یازدهم سپتمبر تکمیل خواهد شد. ناتو نیز اعلام کرده که سربازان کشورهای عضو این سازمان، هم‌زمان با سربازان امریکایی، افغانستان را ترک خواهند کرد.

با این حال، گروه طالبان، امریکا را به نقض توافق‌نامه‌ی قطر متهم کرده و گفته که پیامدهای این موضوع، به دوش ایالات متحده خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала