کمیسیون حقوق بشر: طالبان با کشتن 4 هزار کودک عامل بیشترین تلفات غیر نظامیان اند

© Photo / AIHRCکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر افغانستان در یک گزارشی گفته که طالبان مسلح عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، براساس بررسی تازه‌ای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از ابتدای سال 2009 تا اوایل سال جاری میلادی، 31هزارو 113 غیرنظامی در کشور کشته و 62هزار و 662 تن دیگر زخمی شده‌اند.

طالبان: کابل مسئول کشتار غیر نظامیان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2020
طالبان: کابل مسئول کشتار غیر نظامیان است

ذبیح‌‎الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون حقوق بشر می‌گوید بیش از چهار هزار کودک و بیش از دو هزار زن نیز مشمول قربانیان هستند.

تحقیق کمیسیون حقوق بشر نشان داده که گروه طالبان طی این مدت عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است. اما طالبان همواره تلفات نسبت داده شده به این گروه را رد کرده و دولت را عامل تلفات افراد ملکی خوانده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در نتیجه ادامه خشونت‌ها گفته که طرفین درگیری‌ها به خواست مردم که توقف خشونت‌ها بوده هیچگاه پاسخ مثبت نداده اند.

این کمیسیون هم از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته که برای کاهش خشونت‌ها اعلام آتش بس فوری کنند.

در گزارش گفته شده که کمیسیون حقوق بشر انتظار دارد پس از صلح هم یک مکانیزم ملی جبران خسارت به پاسخ قربانیان جنگ ایجاد شود و دسترسی قربانیان به عدالت در محور گفتگوهای صلح قرار گیرد.

حدود سه روز پیش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز با نشر گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال 2021 میلادی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، 29 درصد افزایش یافته است.

یوناما در گزارش تازه‌اش گفته که در سه ماه اول سال 2021 میلادی در افغانستان 573 غیرنظامی کشته و یک هزار و 210 تن دیگر زخمی شده‌اند.

براساس گزارش سازمان ملل عامل 61 درصد تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری مخالفان مسلح دولت یعنی طالبان بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала