بایدن در پی خصوصی سازی جنگ افغانستان است نه پایان/ حضور ۱۸هزار نیروی قراردادی پنتاگون

© REUTERS / Omar Sobhaniبایدن در پی خصوصی سازی جنگ افغانستان است نه پایان/ حضور ۱۸هزار نیروی قراردادی پنتاگون
بایدن در پی خصوصی سازی جنگ افغانستان است نه پایان/ حضور ۱۸هزار نیروی قراردادی پنتاگون - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
عضو شوید
یک رسانه ای امریکایی نوشته است، که رئیس جمهور جمهور امریکا در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان است و ۱۸هزار نیروی قراردادی پنتاگون، نیروهای ویژه، سربازان اجیر و نیروهای اطلاعاتی امریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.
امکان افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان پیش از بیرون شدن  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
امکان افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان پیش از بیرون شدن 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، جو بایدن رئیس جمهور امریکا هفته گذشته اعلام کرد، که جنگ افغانستان را که طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا است با بیرون کردن همه نیروهای امریکایی تا سپتامبر سال جاری پایان خواهد داد.

بایدن 14 اپریل در اظهارات خود از «اتاق معاهده» کاخ سفید، همان مکانی که جورج دبلیو بوش آغاز حمله به افغانستان را اعلام کرده بود، گفت: ما با اهداف مشخص به جنگ رفتیم، ما به این اهداف دست یافتیم، بن‌لادن مرده است و القاعده در افغانستان تنزل یافته است و وقت آن است که جنگ برای همیشه پایان یابد.

«گری‌زون» با بی‌معنی خواندن این اظهارات بایدن نوشت، که در زمان حاضر 18 هزار نیروی قراردادی وزارت دفاع امریکا در افغانستان حضور دارند که بیش از هفت برابر بیشتر از نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان است.

این رسانه امریکایی افزود، که حضور گسترده نیروهای قراردادی در افغانستان منعکس‌کننده استراتژی واشنگتن برای برون‌سپاری جنگ افغانستان به‌سود شرکت‌های امنیتی خصوصی و به‌عنوان ابزاری برای فاصله گرفتن از جنگ و انتقادات است.

بیشتر سربازان اجیر شرکت‌های امنیتی خصوصی کهنه‌سربازان سابق هستند و بخشی از آن‌ها نیز اتباع کشورهای در حال توسعه می‌باشند که در مقایسه با نیروهای ارتش آمریکا حقوق بسیار کمتری را دریافت می‌کنند.

یکی از بزرگترین شرکت‌های امنیتی خصوصی «داینا کورپ» است که تا سال 2019 میلادی از دولت آمریکا بیش از 7 میلیارد دالر برای آموزش نیروهای ارتش افغانستان و مدیریت پایگاه‌های نظامی در افغانستان دریافت کرد.

از سال 2002 تا 2013 میلادی داینا کورپ 69 درصد بودجه وزارت خارجه آمریکا را دریافت کرد و مجله «فوربز» آن را یکی از «بزرگترین برنده‌های جنگ عراق و افغانستان» خواند.

گری‌زون نوشت که آمریکا به‌دلیل اهمیت بسیار بالای ژئواستراتژیک افغانستان هرگز این کشور را ترک نمی‌کند، این کشور با چین و ایران مرز مشترک دارد و به روسیه نیز نزدیک است و حضور در افغانستان آمریکا را قادر می‌سازد در نزدیکی دشمنان خود پایگاه داشته باشد، از سوی دیگر منابع عظیم معدنی این کشور به‌ارزش 3 تریلیون دالر را به کنترل در آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала