وزیر خارجه آمریکا: در صورت ظهور تهدید تروریزم در افغانستان دوباره اقدام خواهیم کرد

© AP Photo / Andrew Caballero-Reynoldsوزیر خارجه آمریکا: در صورت ظهور تهدید تروریزم در افغانستان دوباره اقدام خواهیم کرد
وزیر خارجه آمریکا: در صورت ظهور تهدید تروریزم در افغانستان دوباره اقدام خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده، یکبار دیگر از تصمیم خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد.

به گزارش اسپوتنیک، انتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شکبه تلویزیونی ابک می‌گوید که این کشور امکاناتی را در اختیار دارد که اگر تهدید تروریزم از افغانستان دوباره ظاهرمی‌شود یا به‌میان می‌آید، علیه آن به موقع اقدام کند.

وی گفت،‌ شبکه القاعده تا حدی زیاد درافغانستان متلاشی شده و امکانات را که درسال 2001 داشت اکنون دراختیار ندارد.

وزیر خارجه آمریکا بیان داشت که واشنگتن بازهم وضعیت افغانستان را ازنزدیک زیرنظر واین امکانات را دراختیار خواهد داشت که دربرابر هرتهدید احتمالی اقدام کند.

بلینکن: هیچ کس علاقمند جنگ داخلی نیست، حتی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
بلینکن: هیچ کس علاقمند جنگ داخلی نیست، حتی طالبان

آقای بلینکن افزود: "ما امکاناتی خواهیم داشت تا ببینیم که اگر تهدید تروریزم از افغانستان دوباره ظاهرمی‌شود یا به‌میان می‌آید ما آنرا همزمان خواهیم دید وبه موقع اقدام خواهیم کرد. ما امکانات و نیروهای خود را خواهیم گماشت تا حفاظت دربرابر ظهور مجدد هرتهدید بالقوه را اطمینان بخش سازیم."

رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش از این اظهارت وزیرخارجه اعلان کرد که همه نیروهای آمریکایی تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند گفت.

اما رئیس، سی‌آی‌ای، استخبارات مرکزی و برخی اعضای کانگرس بعد ازاین اعلام جوبایدن گفتند که امکان دارد وضعیت افغانستان ناگوارتر و این کشور بار دیگر به‌منبع تهدید تروریزم به امریکا مبدل شود.

وزیرامورخارجۀ آمریکا با اشاره  به توافقنامه قطر گفت که طالبان وعده کرده اند که به القاعده وگروه‌های دیگر دهشت‌افگن اجازه نخواهند داد که با استفاده از خاک افغانستان بار دیگر برامریکا حمله کنند.

او گفت که آمریکا طالبان را مسئول عملی کردن این تعهد می‌داند. وزیرخارجه ایالات متحده از طالبان خواست که اگر می‌خواهند که به‌سطح جهانی تجرید و منزوی نشوند در پروسه سیاسی دخیل شوند.

او گفت که روی پروسه رسیدن به صلح درافغانستان بسیار سرمایه‌گذاری شده تا همه اطراف به یک توافق دست یابند.

وزیرخارجه امریکا این نگرانی را که گویا افغانستان بعد از بیرون شدن قوای خارجی یکبار دیگر دچار جنگ داخلی خواهد شد رد کرده گفت: "درنهایت، این به نفع هیچ کسی نیست، اگر طالبان باشند یا کدام طرف دیگر، مردم افغانستان قطعا نمی‌خواهند که این کشور باردیگر دچار جنگ داخلی و جنگ طولانی شود. اگر طالبان می‌خواهند که به یک نوع درحکومت سهیم شوند، اگر این گروه می‌خواهد که به سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شود و نمی‌خواهد که منزوی شود باید در پروسۀ سیاسی داخل شود."

این در حالی است که محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور این احتمال را که گویا با خروج نیروهای بین‌المللی حکومت این‌کشور باخطر سقوط روبرو خواهد شد با شدت رد کرد.

آقای غنی پیش از این گفته بود که نیروهای امنیتی افغان قابلیت توانایی دفاع از کشورشان را دارند و از دو سال گذشته به اینسو بیش از 90 درصد عملیات‌ را انجام می‌دهند.

رئیس جمهور غنی همچنان روز گذشته در نشستی در ارگ با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان و روند صلح کشور بیان داشت که در تاریخ معاصر، اولین بار است که برای افغانستان به همه فرصت مناسب فراهم شده است، ما از دو سال به اینسو آمادگی کامل داریم و بخاطر رفتن آنان، پلان همه جانبه را ترتیب نموده ایم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала