ناهید فرید: طالبان تغییر سیاست‌های زن‌ستیزانه خود را در عمل نشان دهند

© https://twitter.com ناهید فرید: طالبان تغییر سیاست‌های زن ‌ستیزانه خود را در عمل نشان دهند
 ناهید فرید: طالبان تغییر سیاست‌های زن ‌ستیزانه خود را در عمل نشان دهند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
عضو شوید
رییس کمیسیون حقوق بشر می گوید؛ اگر طالبان می‌خواهند مردم به تغییر فکری ‌شان باور کنند، به مکاتب دخترانه اجازه‌ فعالیت بدهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان و کاکس پارلمانی زنان در این مجلس در یک اعلامیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که اگر می‌خواهند مردم باور کنند که آنان طالبان از لحاظ فکری تغییر کرده‌اند، حقوق بشر و حقوق زنان را در برنامه‌های ‌شان تمثیل کنند.

در این اعلامیه‌ی مشترک که امروز (دوشنبه، ۳۰ حمل) از سوی ناهید فرید، رییس کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان به خوانش گرفته شد، از طالبان همچنان خواسته شده است که در اولین گام، مکاتب دخترانه را در مناطق زیر کنترل‌شان باز کنند.

خانم فرید همچنان گفت که زنان افغانستان به روند صلح به‌عنوان روندی می‌بینند که در آن «واقعا» به تمام تشویش‌ها و نگرانی‌های زنان نقطه‌ی پایان گذاشته شود.

او تأکید کرد که این امر تنها می‌تواند در یک روند شفاف و همه‌شمول و با حضور معنادار و باکیفیت زنان در روند صلح عملی شود. او افزود: «جهان باید در چنین مقطع حساس تاریخی در کنار زنان افغانستان بی‌ایستد».

ناهید فرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2016
ناهید فرید: نام چوك دهمزنگ، "چوك شهدای روشنايی" است

ناهید فرید از سازمان ملل نیز خواست که افغانستان را در امر مبارزه با تروریزم جهانی کمک کند و در جریان روند صلح از ارزش‌های مشترک دموکراتیک حقوق زنان و حقوق بشر حمایت کند.

خانم فرید گفت: «جهان بداند که طالبان قسمتی از واقعیت افغانستان اند ولی تصویر کلی از تمام ابعاد ملت افغانستان، تاریخ افغانستان و ارزش‌های مملکت را نمایندگی نمی‌کنند».

او تصمیم امریکا و ناتو برای خروج از افغانستان را درحالی که مردم افغانستان به دورنمای صلح چشم دوخته‌اند، تأسف‌بار خواند و گفت که خروج بدون قید و شرط از افغانستان و امضای توافق‌نامه‌ی دوحه از امتیازاتی اند که امریکا به طالبان داده است، اما متضرر اصلی آن مردم افغانستان و به‌ویژه زنان اند.

رییس کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان گفت: «خروج بدون قید و شرط، غیرمسئولانه و شتاب‌زده‌ی ناتو در شرایطی که افغانستان به یک فصل جدید تاریخ خود می‌رود، مردم افغانستان و بیشتر از همه نیروهای امنیتی و دفاعی را متضرر خواهد کرد».

خانم فرید علاوه کرد که در صورت تشدید جنگ، نیروهای امنیتی و دفاعی به حمایت مالی و تجهیزات بیشتری نیاز دارند. او از همکاران بین‌المللی افغانستان خواست تا با کمک‌های مالی، تجهیزاتی و استخباراتی‌شان مردم افغانستان را در این مقطع تاریخی کمک کنند.

ناهید فرید در ادامه گفت که اگر طالبان فکر می‌کنند که پس از خروج نیروهای خارجی، از راه جنگ کنترل افغانستان را به‌دست می‌گیرند، اشتباه می‌کند. به‌گفته‌ی او، مردم افغانستان با تمام توان در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی در مقابل «تجاوز آشکار» به ارزش‌های خود خواهند ایستاد.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала