انتشار سالنامه احصائیوی، افغانستان چقدر جمعیت دارد؟

© @https://twitter.com/NSIAGOVAFG انتشار سالنامه آماری، افغانستان چقدر جمعیت دارد؟
 انتشار سالنامه آماری، افغانستان چقدر جمعیت دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
عضو شوید
در حالی که با آمار جمعیت افغانستان به ویژه به تفکیک قومیت در بسیاری موارد برخورد سیاسی شده است، اداره مرکزی احصائیه و معلومات ، جمعیت کشور را 32.9 میلیون نفر اعلام کرد.

اداره ملی احصائیه و اطلاعات افغانستان سالنامه احصائیوی سال 1399 را در بیش از 300 صفحه منتشر کرده است که تصویری کامل از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش این اداره، ارقام و اطلاعات منتشر شده در این سالنامه با همکاری وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی و بخش خصوصی جمع آوری و تهیه شده است.

این ارقام هر بخش در رابطه با پیشرفت‌های اخیر افغانستان با در نظر داشت اهداف و سیاستگذاری دولت برای بخش مربوطه تحلیل، تعریف، طبقه بندی و توضیح داده شده است.

این سالنامه ارقامی را درباره اقتصاد و جامعه از طریق بخش‌های عمده مانند، نفوس، کشاورزی، آموزش، بهداشت، محاسبات ملی، شاخص قـیم، صنعت، ساختامان، مـعادن و انرژی، خدمات، تجارت خارجی، آمارهای پولی و کمک‌های خارجی فراهم می‌کند.

در این گزارش همچنین مجموع جمعیت افغانستان در سال 1399 حدود 32.9 میلیون نفر برآورده شده است که 51 درصد آن را مردان و 49 درصد را زنان تشکیل می‌دهد.

براساس این گزارش، توزیع جمعیت مناطق شهری و روستایی افغانستان نشان می‌دهد که از مجموع جمعیت این کشور 23.4 میلیون نفر در مناطق روستایی و 8 میلیون نفر در مناطق شهری زندگی می‌کنند و حدود 1.5 میلیون نفر را نیز کوچی‌ها تشکیل می‌دهند.

از خصوصیات برجسته جمعیت افغانستان ساختار سنی بسیار جوان آن است و حدود 47.2 درصد (15.5 میلیون نفر) زیر 15 سال می‌باشند؛ این در حالی است که افراد بالای 65 سال تنها حدود 2.8 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

براساس این آمار، ولایت‌ کابل با 5 میلیون و 204 هزار و 667 نفر جمعیت شهری و روستایی پر جمعیت‌ترین ولایت افغانستان است و پس از آن به‌ترتیب ولایت‌های «هرات»، «ننگرهار»، «بلخ» و «هلمند» در رأس فهرست ولایت‌های پرجمعیت افغانستان قرار دارند

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала