مهاجران: برمی‌گردیم، اگر صلح بیاید

© AFP 2023 / Ozan Koseمهاجران: برمی‌گردیم، اگر صلح بیاید
مهاجران: برمی‌گردیم، اگر صلح بیاید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
عضو شوید
حدود ۸ میلیون شهروند افغانستان به دلیل چندین دهه جنگ، ناامنی، بی‌کاری و فقر در داخل و بیرون از کشور آواره شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، شماری از مهاجرانی که در نتیجۀ جنگ و ناامنی‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و بی‌کاری کشور را ترک کرده و از راه‌های دشوارگذر و نامنظم خودشان را به کشورهای اروپایی، رفته اند خوشبین، آغاز گفتگوهای صلح هستند.
درهمین حال، عتیق‌الله تلاش که حدود ۴ سال پیش با مشکلات زیاد خود را به یونان و سپس به آلمان رسانده است می‌گوید که در صورتی که صلح بیاید، بر می‌گردند و برای کشور خودشان کار می‌کنند.

بایدن خطاب به مهاجران: به آمریکا نیایید  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
بایدن خطاب به مهاجران: به آمریکا نیایید

آقای تلاش گفته است: «فعلاً قبولی‌ام را گرفته‌ام و کاغذهایم طی مراحل شد. یک گپ واضح است اگر در کشور ما صلح بیایید اگر این سوال را از هر کسی از هر مسافری پرسان بکنید، طبعاً پاسخش مثبت است، به وطن خود می‌آید و همه‌گی وطن خود را دوست دارد. اگر در حقیقت ببینید، اینجا هیچ چیزی مطابق به خواست و میل ما نیست. هر کس وطن خود را دوست دارد و می‌خواهد در وطن خود باشد.»
احمد امامی مهاجر دیگری نیز در این باره می‌گوید: «معلوم نیست که نتیجۀ پروندۀ من چه وقت معلوم می‌شود؛ اما کارهایش در جریان است. اگر در افغانستان صلح بیاید، معلوم‌دار است که مثل هزار هم‌وطن دیگر خود که تشنۀ صلح هستند، ما هم می‌خواهیم به کشور خود برگردیم.»
رضا باهر، معاون سخنگوی وزارت مهاجران و بازگشت‌‌کننده‌گان می‌گوید که این وزارت با وزارت کار و امور اجتماعی تفاهم‌نامه‌یی را امضا کرده‌اند.
باهر گفته است که طبق این تفاهمنامه۴۰ درصد بازگشت‌کننده‌گان در برنامه‌های کاریابی‌ و به ۴۰ درصد دیگر در برنامۀ میثاق شهروندی سهم داده می‌شود.
معاون سخنگوی وزارت مهاجران و بازگشت‌‌کننده‌گان می‌گوید: «یک موضوع دیگر هم تعهدات افغانستان در نشست ژنوا است که سالانه باید برای ۳۰ درصد بازگشت‌کننده‌ها اشتغال‌زایی شود و برای ۳۰ درصد مسکن فراهم شود که با توجه به همین تعهدات و برنامه‌هایی که داریم روی پلان پس از صلح هم کار کردیم.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала