یک خطر زراعتی؛ سیب رخش بدخشان در خطر نابودی

© AFP 2023 / Janek Skarzynskiیک خطر زراعتی؛ سیب رخش بدخشان در خطر نابودی
یک خطر زراعتی؛ سیب رخش بدخشان در خطر نابودی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.04.2021
عضو شوید
سیب گونهٔ رخش که یکی از أنواع معروف سیب بدخشان است، به دلیل گسترش استفاده از بذرهای اصلاح‌شده در خطر نابودی قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری نشانه، دهاقین در بدخشان می‌گویند که به دلیل افزایش استفاده از بذرهای اصلاح‌شده در سال‌های اخیر و همچنان افزایش استفاده از میوه‌های وارداتی، أنواع بومی نهال‌ها در این ولایت و از جمله سیب رخش در خطر نابودی قرار دارد. بی‌توجهی به نگهداری از درختان بومی، یکی دیگر از عوامل خطر برای این نوع سیب است.
احمد نوید باغدار در ولسوالی بهارک می‌گوید که میزان حاصل‌دهی و بهای مناسب فراورده‌های درختان اصلاح شده توجه مردم را جلب کرده و به همین دلیل مردم به گونه‌های بومی کمتر توجه می‌کنند.
او افزود: «ما کوشش داریم که دوباره کشت درختان بومی را که یک نام بلند تاریخی دارد حفظ کنیم، اما تا زمانی که مسوولان ادارۀ زراعت به این امر توجه نکنند و نگهداری و ترویج درختان بومی را در میان مردم نهادینه نسازند، تلاش‌های محلی هیچ نتیجه‌یی در پی نخواهد داشت».
کیکاوس تکساری، مسوول رسانه‌یی ادارۀ زراعت بدخشان می‌گوید که نبود برق سبب شده است تا سیستم نگهداری فرآورده‌های باغی در این ولایت با مشکل روبرو شود.
او با بیان اینکه از چندین سال به این‌سو گونه‌های اصلاح‌شدۀ میوه‌ها افزایش یافته و گونه‌های قدیمی و بومی در حال نابودی قرار دارند، می‌افزاید:
«فراورده‌های جدید باغی در برابر بیماری‌ها و تغییر آب و هوا از مقاومت پایین‌تری برخوردارند و این ریاست برای احیای نسل گونه‌های میوه‌های بومی که دارای مقاومت بلند هستند، برنامه‌هایی را روی دست دارد. آقای تکساری می‌افزاید که ادارۀ کشاورزی بدخشان در همۀ ولسوالی‌های این ولایت قوریه‌هایی را برای نگهداری و تداوم نسل میوه‌های بومی ایجاد کرده است».
سیب رخش یکی از أنواع معروف سیب در شمال افغانستان است که بدخشان به عنوان مرکز اصلی آن شناخته می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала