سایه سنگین کرونا تاثیرات منفی بر زندگی مهاجران افغانستان در اروپا گذاشته است

© REUTERS / Bernadett Szabo سایه سنگین کرونا تاثیرات منفی بر زندگی مهاجران افغانستان در اروپا گذاشته است
سایه سنگین کرونا تاثیرات منفی بر زندگی مهاجران افغانستان در اروپا گذاشته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2021
عضو شوید
افغانستان از جملۀ کشورهایی‌ست که شمار زیادی از شهروندانش به دلیل ناامنی، بیکاری و فراهم نبودن شرایط لازم زنده‌گی، مهاجرت نامنظم را در پیش می‌گیرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، شهروندان برای دست‌یافتن به زنده‌گی آرام از طریق مهاجرت نامنظم به کشورهای اروپایی می‌روند که متقبل دشواری‌های زیادی نیز می‌شوند. شهروندان کشور از خطرات مهاجرت نامنظم واقف نیستند و از جانب دیگر درخواست پناهنده‌گی شمار آنان از سوی کشورهای مهاجرپذیر رد می‌شود.

مشکلات مهاجرت نامنظم تنها به زنده‌رسیدن در کشورهای اروپایی خلاصه نمی‌شود، بل پناهجوی افغانستانی با رد درخواست پناه‌جویی، مشخص‌نشدن درخواست‌ پناهنده‌گی، گنگ‌بودن سرنوشت و خطر بازگشت دوباره به افغانستان روبه‌رو است.

مهاجران: برمی‌گردیم، اگر صلح بیاید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
مهاجران: برمی‌گردیم، اگر صلح بیاید

شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر رنج پناهجویان را مضاعف کرده و تأثیرات منفی بر زنده‌گی آنان در کشورهای اروپایی گذاشته است. بیشتر کشورهای اروپایی برای مهار و کنترل این ویروس محدودیت‌های زیادی را وضع کرده‌اند.

ساخت و تطبیق پالیسی‌های جدید کشورهای اروپایی یک چالش‌ دیگر در برابر زنده‌گی پناه‌جویان افغانستانی است. آنان با بیکاری، عدم دست‌رسی به خدمات صحی و مشکلات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.‌

عبدالباسط انصاری، مشاور بخش رسانه‌های وزارت مهاجران وبازگشت‌کننده‌گان می‌گوید، با همه‌گیری ویروس کرونا و وضع محدویت‌ها در کشورها، مهاجران افغانستانی نتوانستد همانند قبل به کارهای‌شان ادامه دهند.

به گفتۀ او، وزارت مهاجران و بازگشت‌کننده‌گان در راستای حل مشکلات پناهجویان افغانستانی با مسئولان اداره‌های پناهجویان در اروپا گفت‌وگو کرده‌اند و تلاش دارند تا با تطبیق برنامه‌ها برای شماری از پناهجویان زمینه‌های کار در این کشور فراهم شود.

همه‌گیری ویروس کرونا تنها روی زنده‌گی پناهجویان افغانستانی در کشورهای اروپایی اثر نگذاشته، بل‌که آنانی‌که قرار بود به گونۀ نامنظم به کشورهای اروپایی  مهاجرت کنند، نیز نتوانسته‌اند راه مهاجرت را در پیش گیرند.

افزایش مهاجرات شهروندان به بیرون از کشور سبب شده که دولت با همکاری شماری از نهادهای بین‌المللی نهادی را با نام مرکز معلومات مهاجرت یا « MRC» در کشور ایجاد کند. مسئولان این نهاد می‌گویند، برای کاهش و جلوگیری از مهاجرت‌های نامنظم برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه را روی دست گرفته‌اند.

مسئولان وزارت مهاجران و بازگشت‌‌کننده‌گان می‌گویند، از آغاز سال 2021 میلادی، حدود 3 صد و 47 هزار تن به کشور برگشته‌اند. از این میان 338 هزار تن از ایران و 4200 تن از سایر کشورها به افغانستان برگشت کرده‌اند.

آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که از آغاز سال 2020 میلادی و هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، 860 هزار مهاجر افغانستانی به کشور برگشته‌اند.

مسئولان وزارت مهاجران و بازگشت‌‌کننده‌گان می‌گویند، با همه‌گیری ویروس کرونا آمار بازگشت‌کننده‌گان به کشور نیز افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала