یک تریلیون دالر و 203 هزار کشته هزینه بیست سال جنگ در افغانستان

© Sputnikیک تریلیون دالر و 203 هزار کشته هزینه بیست سال جنگ در افغانستان
یک تریلیون دالر و 203 هزار کشته هزینه بیست سال جنگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2021
عضو شوید
 افغانستان در بیست سال گذشته گواه جنگ‌های ناروا و تحمیلی بوده است و طی این جنگ‌ها، دوصد هزار مرد، زن و کودک همراه با سه هزار شهروند خارجی جان‌ خود را از دست داده‌اند و جنگ افغانستان بیش از یک تریلیون دالر هزینه داشته است.

 امریکا برای خروج مصوون از افغانستان بم افگن‌های بی۵۲ به منطقه می فرستد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2021
امریکا برای خروج مصون از افغانستان بم افگن‌های بی۵۲ به منطقه می فرستد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، جلال‌الدین شیرزاد، مسئول حرکت مردمی صلح افغانستان در ولایت بلخ طی یک گردهمایی به رسانه‌ها گفت: افغانستان در بیست سال گذشته گواه جنگ‌های ناروا و تحمیلی بوده است و طی این جنگ‌ها دو صد هزار مرد، زن و کودک همراه با سه هزار شهروند خارجی جان خود را از دست داده‌اند و جنگ افغانستان بیش از یک تریلیون دالر هزینه داشته است.

وی ادامه داد: حضور بیست ساله امریکا و ناتو برای مردم افغانستان جز حکومت ضعیفی که در آن 74 فیصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ثمری نداشته است و در این مدت سیستم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور آسیب شدیدی را متحمل شده‌اند.

شیرزاد افزود؛ امریکا برای حفظ منافع خود پروسه صلح افغانستان را راه‌اندازی کرد و معاهده دو جانبه‌ای با طالبان امضا نمود و اکنون بایدن رئیس‌جمهور امریکا اعلان کرده که سربازان امریکایی تا تاریخ 11 سپتمبر 2021 افغانستان را ترک خواهند کرد.

وی گفت: ما از بیرون شدن نیروهای خارجی استقبال می‌کنیم، اما از ملل متحد، اروپا و امریکا می‌خواهیم احکام کتوب الهی، قوانین بشری و روابط بین‌المللی را مد نظر بگیرند و صلحی سراسری را در نشست ترکیه به ارمغان بیاورند که خواست عموم مردم افغانستان است.

او می‌گوید: امریکا و ملل متحد باید طالبان را مجبور به مذاکر و برقراری صلح نمایند.

محمد حسین خان اسحاق‌زی، رئیس جرگه عنعنوی مردم شمال می‌گوید: قرار است امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند و ادامه جنگ از سوی طالبان معنا ندارد؛ آنها باید بیایند دور میز مذاکره بنشینند و یک صلح سراسری را بعد از خروج امریکا برای مردم فراهم نمایند.

وی گفت: تاریخ گذشته در افغانستان در حال تکرار شدن است؛ هم‌اکنون ملت افغانستان در شرایطی قرار دارد که در زمان حکومت داکتر نجیب قرار داشت و من از طالبان و حکومت می‌خواهم دست از مخالفت با صلح بردارند.

ظاهرخان مهمند، یکی از متنفذین قومی گفت: تمام مسلمانان برادر همدیگر هستند و باید با اتحاد به سوی الله حرکت نمایند؛ صلح یک ارزش اسلامی و ملی است که در سرتاسر جهان تقریبا برقرار می‌باشد و تمامی انسان‌ها در روال عادی زندگی و پیشرفت می‌کنند؛ اما متاسفانه در افغانستان ما سال‌ها است که جنگ جریان دارد و من فکر می‌کنم اکنون وقت آن رسیده است که به دستور قرآن عمل کنیم و دست از جنگ بکشیم تا صلح در کشور برقرار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала