واکنش گروه‌های مسلح تندرو منطقه به بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان

CC BY 2.0 / U.S. Navy/ Lt. Chad A. Dulac / Headed homeواکنش گروه‌های مسلح تندرو منطقه به بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان
واکنش گروه‌های مسلح تندرو منطقه به بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2021
عضو شوید
بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان با واکنش‌های برخی از گروه‌های مسلح و تندرو در منطقه و جهان روبه‌روشده‌است.
تاکید بر بسته شدن زندان گوانتانامو پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2021
تاکید بر بسته شدن زندان گوانتانامو پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، از این میان، قیس خزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق در عراق که به موشک پراگنی بر پایگاه های امریکا در عراق متهم است، می‌گوید: امریکا از راه گفت‌وگو از عراق بیرون نمی‌شود و آنان باید از شیوۀ افغانستانی ‌ها برای بیرون کردن امریکا از عراق کار بگیرند.

این گفته‌های خزعلی در واکنش به‌ سخنان اخیر جنرال کنت مکنزی، رییس فرماندهی مرکزی امریکا که از ادامه مأموریت نظامی امریکا در عراق گفت، بیان شده‌است.

شماری از سیاست‌گران و نظامیان افغانستانی این واکنش را تشویق گروه‌های دیگر به ادامۀ جنگ می‌دانند اما می‌گویند، که بیرون شدن امریکا از افغانستان باید مسئولانه باشد. 

فضل هادی وزین، استاد دانشگاه بیان داشت: «اگر ایالات متحده امریکا به‌گونۀ یک‌طرف و غیرمسئولانه پس از آن‌که همه‌چیز را به خود متکی ساخته‌است. بیرون برود، یقیناً افغانستان به جنگ داخلی دیگر می‌رود».

محمد حسن شریفی بلخابی، عضو مجلس نمایندگان نیز بیان داشت: «آن‌ها بیایند بگویند که بلاخره روش چریکی افغانستانی‌ها را عملی بکنیم و موفق باشیم؛ این یک خطر جدی است و پیامدی بسیار منفی دارد».

طالبان نیز بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را پیروزی این گروه در جنگ با امریکا می‌دانند اما امریکا این خروج را شکست نه بل ایجاد فرصت برای طالبان می‌داند تا از راه گفت‌وگو به اختلاف‌های شان با حکومت افغانستان پایان دهند.

جنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان در این باره گفت: «تنها دلیلی که ما را به‌پیش می‌برد، یک راه سیاسی به‌سوی صلح است. کار مخالف آن، اوضاع را به‌‎جایی خواهد کشانید که خشونت بسیاری رخ دهد. من فرصت گفت‌وگو را با اعضای طالبان، کمیتۀ سیاسی طالبان در این باره داشتم. به آن‌ها گفتم که بازگشت به خشونت و تلاش برای عملی ساختن یک تصمیم نظامی، برای افغانستان و مردم آن یک تراژیدی خواهد بود».

یادآوری می کنیم، که پیش از این نیز القاعده در اعلامیه‌یی، از امضای توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان استقبال کرده بود و آن را پیروزی طالبان گفته بود. القاعده از هوادارانش خواسته بود که به افغانستان بیایند و به طالبان کمک کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала