تقاضای زنان از دولت و طالبان؛ آتش‌بس اعلام کنید

© Photo / Jirgaزنان افغان
زنان افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2021
عضو شوید
تعدادی از زنان افغانستان در یک اعلامیه‌ مشترک از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و همچنان گروه طالبان خواسته‌اند که سلاح‌های‌شان را به زمین گذاشته و ده روز اخیر ماه مبارک رمضان را آتش‌بس اعلام کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، در این اعلامیه‌ی مشترک که امروز (سه‌شنبه، ۷ ثور) از سوی شبکه‌ی زنان افغان منتشر شده، آمده است که اعلام آتش‌بس سبب اعتمادسازی قبل از گفت‌وگوهای صلح می‌شود و همچنان اجازه می‌دهد که تمام افغان‌ها در فضای صلح‌آمیز از عید فطر تجلیل کنند.

Former US President George W. Bush in an April 20, 2021, interview with NBC's The Today Show - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
نگرانی جورج بوش از آینده زنان و دختران افغان پسا خروج آمریکا

زنان در این اعلامیه نگرانی‌ها و اولیت‌های‌شان را در روند صلح مطرح کرده و گفته‌اند که تمامی طرف‌های درگیر باید به آتش‌بس تن داده و با تواضع و حسن نیت جدید وارد مذاکرات صلح شوند.

آنان تأکید کرده‌اند در صورتی که فرصت نشست صلح استانبول به واقعیت مبدل نشود، مردم افغانستان، به‌خصوص زنان بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

زنان افغان تأکید کرده‌اند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دیگر هیچ بهانه‌ای برای ادامه‌ی جنگ علیه مردم افغانستان وجود ندارد: «ما زنان افغان از تمامی طرف‌های جنگ می‌خواهیم تا به‌شکل سازنده همکاری نموده، مذاکرات لازم را پیش برده و توانایی خود را در ایجاد صلح دوامدار نشان دهند».

در بخشی از اعلامیه‌ی مشترک زنان افغان آمده است که برای دست‌یابی به صلح دوامدار و همه‌شمول، خواست‌ها و اولویت‌های زنان، جوانان، اقلیت‌ها و قربانیان جنگ باید در میز مذاکرات شنیده شود.

زنان افغان در ادامه بر حفظ حقوق و دستاوردهای زنان افغان در روند صلح تأکید کرده و گفته‌اند که حکومت افغانستان نباید با دستاوردهای دو دهه‌ی گذشته به‌خصوص تساوی حقوق زنان که به سختی به‌دست آمده است، معامله کند: «در این راه قربانی‌های زیادی داشته‌ایم و منصفانه نیست که بیش از نیمی از جمعیت کشور نادیده گرفته شوند. آینده‌ی افغانستان با برگشت به گذشته‌ای که در آن فرهنگ مردسالاری، تنفر از زن و تفکرات متحجرانه حاکم بوده، ساخته نخواهد شد.»

خواست زنان برای اعلام آتش‌بس ده روزه درحالی مطرح می‌شود که در اوایل ماه مبارک رمضان رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز از طالبان خواسته بودند که آتش‌بس اعلام کنند.

طالبان اما بدون هیچ پاسخی مشخصی به این خواست، جنگ را در نقاط مختلف کشور ادامه داده‌اند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала