آمریکا: علاقمند جنگ داخلی در افغانستان نیستیم

© REUTERS / Mandel Nganآمریکا: علاقمند جنگ داخلی در افغانستان نیستیم
آمریکا: علاقمند جنگ داخلی در افغانستان نیستیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که با خروج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده از دخیل بودن در مسایل این کشور، دور نخواهند بود.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته سه‌شنبه شب (7 ثور) در گفتگو با شبکۀ سی‌ان‌ان گفت که هیچ طرف در افغانستان، علاقمند جنگ داخلی نیست.

آقای بلینکن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از خروج سربازان آمریکایی در افغانستان آیا خلایی ایجاد خواهد شد که سبب آغاز جنگ داخلی در این کشور شود و یا طالبان این کشور را تصرف کنند؟ می‌گوید: "بی گمان این یک سناریوی ممکن است."

او افزود: "هیچ کسی در یک جنگ تازۀ داخلی منافع ندارد. بی‌گمان منافع مردم افغانستان نیز در این جنگ نیست. نه دولت افغانستان این را می‌خواهد و نه هم طالبان. هیچ کشور همسایه افغانستان این را نمی‌خواهد. حتی آن همسایه‌‌های افغانستان و کشورهای منطقه‌یی که در 20 سال پسین به‌گونۀ اساسی به دنبال سود جویی در این کشور بودند."

او افزود که کشورهای همسایۀ افغانستان و آنهایی که در موضوع این کشور دخیل استند، باید با استفاده از نفوذ و منافعی که در این کشور دارند، به‌گونه‌یی تصمیم بگیرند که همه چیز در میدان بازی در نظر گرفته شود.

غنی در دیدار با بلینکن: نیروهای‌ما به تنهایی قابلیت دفاع از افغانستان را دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
غنی در دیدار با بلینکن: نیروهای‌ما به تنهایی قابلیت دفاع از افغانستان را دارند

بلینکن با اشاره به کشورهای منطقه‌یی، می‌گوید که مردمان بسیاری افکار شانرا به تصمیم جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، متمرکز به این کشور ساخته‌اند.

این در حالی‌ست که مقام‌های آمریکایی از آغاز خروج نیروهای شان از افغانستان در اول ماه می میلادی یعنی تا یک هفتۀ دیگر، خبر داده‌اند.

اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان روز یک‌شنبه تأیید کرد که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آغاز شده‌است.

اما بلینکن تأکید کرد که "از دخیل بودن در مسایل این کشور دور نمی‌شویم. ما به‌گونۀ عمیق با استفاده از دیپلماسی در حمایت دولت و مردم افغانستان، همکاری‌های اقتصادی و کمک به نیروهای امنیتی، در این کشور دخیل می‌مانیم."

این سخنان بلنکین در حالی ابراز می‌شوند که روز گذشته، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای افغانستان با حضور در کمیتۀ روابط خارجی سنای آمریکا به سوال‌ها و نگرانی‌های سناتوران آمریکایی در رابطه به افغانستان، پاسخ داد.

سناتوران امریکایی از آقای خلیل‌زاد پرسیدند که در صورت پیروز شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان چه برنامه‌یی برای مقابله با این گروه وجود دارد و چه کسی در امریکا به این مساله رسیده‌گی می‌کند؟ او گفت که طالبان قدرت چنین کاری را ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала