غنی با عبدالله، کرزی و سیاف دیدار کرد

© Photo / ARGغنی با عبدالله، کرزی و سیاف دیدار کرد
غنی با عبدالله، کرزی و سیاف دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور غنی با حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین، داکتر عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و عبدرب رسول سیاف دیدار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابعی از دیدار رئیس‌جمهور غنی با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، حامدکرزی، رئیس‌جمهور پیشین و عبدرب رسول سیاف برای چگونگی ایجاد اجماع سیاسی برای حل مشکلات سیاسی و نظامی کشور خبر می‌دهند.

این منابع می‌گویند که این دیدار سه شنبه شب در ارگ انجام شد و این چهره‌های اثرگذار، دربارۀ نشست استانبول و مدیریت کشور پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت‌وگو کردند.
ریاست‌جمهوری این دیدار را تأیید می‌کند و از تلاش‌های رئیس‌جمهور برای به‌میان آمدن یک اجماع سیاسی خبر می‌دهد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
غنی: افغانستان پس از پیروزی مجاهدین روز های دشواری را تجربه کرد

لطیف محمود، معاون سخن‌گوی رئیس‌جمهور گفت: «رئیس‌جمهور افغانستان برای برقراری صلح عادلانه و پایدار با سران سیاسی کشور دیدارهایی داشته‌اند این یک پروسه است و در این خصوص اجماع ملی وجود دارد».
فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحۀ ملی نیز افزود: «در این رابطه برای جمهوریت یک صف واحد نیاز است و ما این صف را ایجاد کرده‌ایم و برای تقویت آن بحث می‌کنیم».

این نشست پس از آن در ارگ انجام می‌شود که طالبان حاضر به رفتن به نشست استانبول نشدند و بیرون شدن نیروهای خارجی از کشور حتمی شد.

واقف حکیمی، عضو مجلس نماینده‌گان بیان داشت: «اگر این نشست چهارگانه مقدمه یک نشست بزرگ باشد، شاید در چارچوب شورای مصالحه ملی و کمیته رهبری و شورای رهبری شورا نهادهای تصمیم گیر باید باشند».

ناروشن بودن سرنوشت گفت‌وگوهای صلح با طالبان و به‌میان نیامدن یک اجاع سیاسی در افغانستان سبب نگرانی مردم شده‌است.

فوزیه کوفی، عضو هیئت گفت‌وگوکننده جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت: «حکومت تمام تلاش خود را به خرچ بدهد تا اجماع سیاسی به‌‎میان بیاید و حفظ شود به‌خاطر صف مشترک در برابر  گروهی که کمتر علاقه به گفت‌وگو دارد هم در صف سیاسی و هم در صف نظامی».

محمد عمر داوودزی، نمایندۀ رئیس‌جمهور برای پاکستان نیز تصریح کرد: «همیشه مشکلاتی بوده در بیست سال در نظام مردم سالار».

مردم کشور به این باور اند که با پایان حضور نیروهای خارجی در کشور هیچ بهانه‌یی برای ادامۀ جنگ در کشور نمانده‌است.

مردم انتظار دارند تا نشست استانبول پس از رمضان با حضور معنادار نماینده‌گان جمهوریت و طالبان برگزار شود و به جنگ کنونی در کشور هرچه‌ زودتر پایان داده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала