نمایندگان کندهار در مجلس: طالبان در تلاش اند تا مراکز شان را به کندهار تاسیس کنند

© Flickr / ResoluteSupportMediaنمایندگان کندهار در مجلس: طالبان در تلاش اند تا مرکزهای شان را به کندهار تاسیس کنند
نمایندگان کندهار در مجلس: طالبان در تلاش اند تا مرکزهای شان را به کندهار تاسیس کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
عضو شوید
کندهار از چندین ماه به این‌سو گواه درگیری‌های شدید میان نظامیان کشور و جنگجویان طالب است.

شماری از باشنده‌گان کندهار و نماینده‌گان آنان در  شورای ملی از بیشترشدن ناامنی‌ها در چندین ولسوالی کندهار ابراز نگرانی می‌کنند.

نماینده‌گان مردم کندهار در شورای ملی می‌گویند که طالبان از چند ماه به این‌سو تلاش دارند با آوردن فشارهای نظامی، مرکزهای شان را از پاکستان به افغانستان به ویژه به کندهار انتقال دهند.

کندهار از چندین ماه به این‌سو گواه درگیری‌های شدید میان نظامیان کشور و جنگجویان طالب است.

از هفده ولسوالی کندهار، پنج ولسوالی - میوند، شاه ولی کوت، ارغستان، ژیری و پنجوایی - با تهدیدهای بلند امنیتی روبه‌رو استند.

اعلام خروج نظامیان خارجی؛ روزانه تا 49 نظامی و غیر نظامی در حملات طالبان جان می‌بازند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
اعلام خروج نظامیان خارجی؛ روزانه تا 49 نظامی و غیر نظامی در حملات طالبان جان می‌بازند

عطاالله، باشندۀ ولسوالی ژیری کندهار گفت: «به باغ‌ها و ملک خود به‌گونۀ آزاد رفته نمی‌توانیم. همه‌جا جنگ است".

علی احمد، باشندۀ دیگر ولسوالی ژیری کندهار نیز افزود: «شاگردان به مکتب رفته نمی‌توانند و ما که آموزگاران استیم نیز نمی‌توانیم به‌علت جنگ به مکتب برویم".

باشنده‌گان و نماینده‌گان کندهار یکی از علت‌های بیشتر شدن درگیری‌ها را در این ولایت  تلاش طالبان برای انتقال هسته‌های رهبری این گروه از پاکستان به افغانستان می‌دانند.

به‌گفتۀ آنان نبود هماهنگی و ضعف مدیریتی نهادهای امنیتی در مهار ناامنی نیز یکی از علت‌های گسترش نبردها در کندهار است.

کریم اتل، دبیرمجلس نماینده‌گان اظهار داشت: "تلاش بیشتر طالبان به این است که مرکزخود را در کندهار بسازند. پیش از این، مسؤولان نظامی و بزرگان آنان در هلمند بودند".

از این میان ولسوالی شاه ولی کوت بیشتر از ارزگان و زابل با تهدیدهای امنیتی روبه‌رو است، ولسوالی میوند از سنگین ولایت هلمند، ولسوالی ژیری از ارزگان و هلمند با تهدیدهای امنیتی روبه‌رو استند و ولسوالی پنجوایی نیز از ولایت هلمند تهدید امنیتی دارد.

محب: روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان خطراتی را نیز به همراه دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2021
محب: روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان خطراتی را به همراه دارد

هیبت‌الله علی‌زی، فرماندۀ ارتش بیان داشت: "زمینه جلب و جذب در ساحات جنوب و جنوب غرب برای شان ( طالبان) مساعد است و در آنجا این‌ها منابع اقتصادی که قاچاق مواد مخدر است، در اختیار دارند. بیشتر دلچسپی شان به کندهار به‌همین علت است".

اما نظامیان کشور اطمینان می‌دهند که طالبان نمی‌توانند در کندهار مرکز ایجاد کنند.

کندهار از ولایت‌های امن در حوزه جنوب شناخته می‌شود؛ اما از پنج ماه به این‌سو این ولایت با موجی از حمله‌های طالبان روبه‌رو است.

حکومت از کشته شدن یک هزار و یک صد طالب تنها در ولسوالی ارغنداب این ولایت خبر می‌دهد، در حالی که از کشته و زخمی شدن صدها تن از نیروهای دولتی در جنگ کندهار نیز خبر می‌رسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала