بیانیه مشترک «ترویکای توسعه‌یافته» درباره توافق صلح‌آمیز در افغانستان

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر بیانیه مشترک «ترویکای توسعه‌یافته» درباره توافق صلح‌آمیز در افغانستان
بیانیه مشترک «ترویکای توسعه‌یافته» درباره توافق صلح‌آمیز در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
عضو شوید
«ترویکای توسعه‌یافته»؛ از دولت افغانستان خواسته است به صورت آزادانه درباره یک توافق سیاسی با جنبش طالبان گفتگو کنند

به گزارش اسپوتنیک، امریکا، روسیه، چین و پاکستان دربارۀ صلح کشور در دوحه نشست برگزار کردند.

در بیانیه مشترک «ترویکای توسعه‌یافته» درباره صلح‌ در افغانستان، از دولت افغانستان خواسته شده است که به طور واضح برای حل منازعه افغانستان با گروه طالبان وارد گفتگو شود. بیانیه مشترک این نشست در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است.

در بیانیه مشترک «ترویکای توسعه‌یافته» آمده است: ما از دولت جمهوری اسلامی و شورای عالی مصالحه ملی می‌خواهیم که به صورت آزادانه درباره یک توافق سیاسی با جنبش طالبان گفتگو کنند. ما از ایجاد هیچ حکومت تحمیل شده به‌زور در افغانستان حمایت نمی‌کنیم.

بیانیه می‌افزاید: مسکو، واشنگتن، پکن و اسلام‌آباد انتظار دارند که طالبان «به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله جلوگیری از کار گیری از خاک افغانستان توسط افراد یا گروه‌های تروریستی برای تهدید امنیت هر کشور دیگر، عمل نمایند. از این گروه‌ها حمایت نکنند و مانع جذب، آموزش و تمویل آنان شوند.

همچنان در بیانیه مشترک آمده است: ما بار دیگر از همه‌ طرف‌های درگیر در افغانستان می‌خواهیم که سطح خشونت را در کشور کاهش دهند و همچنان از جنبش طالبان می‌خواهیم که حملات بهاری شان را راه اندازی نکنند. ما هرگونه حمله علیه غیرنظامیان در افغانستان را به شدت محکوم می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که در هر شرایط، از جمله موارد مربوطه به حمایت از غیرنظامیان، به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

بیانیه همچنان می‌افزاید: ترویکای توسعه‌یافته تایید می‌کند که «هیچ راه حل نظامی در افغانستان وجود ندارد و راه حل سیاسی-دیپلماتیک به رهبری افغانستان تنها راه موجود در پیشرو برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

نمایندگان روسیه، امریکا، چین و پاکستان تاکید کردند: ما از مقامات ترکیه به‌خاطر آماده سازی کنفرانس به‌منظور تسریع مذاکرات بین‌الافغانی با حضور نمایندگان بلندپایه هر دو طرف افغانستان قدردانی می‌کنیم و همچنان از نقش سازمان ملل و قطر به‌عنوان سازمان دهندگان این گفتگو استقبال می‌کنیم. ما از طرف های مذاکره کننده افغان می‌خواهیم که به سمت یک توافق سیاسی فراگیر و آتش‌بس گسترده و دائمی پیش روند.

پیشتر نشست صلح افغانستان که قرار بود در 24 اپریل در استانبول برگزار شود، به دلیل امتناع نمایندگان طالبان از شرکت در آن به تعویق افتاد. طالبان پیشتر اعلام کرده بودند که تا زمانی که همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، قصد شرکت در این نشست ها را ندارند.

در سال 2020، ایالات متحده امریکا و طالبان اولین توافقنامه صلح بیش از 18 سال جنگ در دوحه را امضا کردند. این امر برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان در مدت 14 ماه و آغاز گفتگوی بین‌الافغانی پس از تبادل زندانیان فراهم شده است. از زمان امضای توافقنامه، طالبان بارها امریکا را به نقض توافقنامه متهم کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала