عبدالله به رهبران: در گفتگو با طالبان متحد شوید یا منتظر جنگ‌های بدتر باشید

© https://twitter.com/Drabdullahعبدالله به رهبران: در گفتگو با طالبان متحد شوید یا منتظر جنگ‌های بدتر باشید
عبدالله به رهبران: در گفتگو با طالبان متحد شوید یا منتظر جنگ‌های بدتر باشید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
عضو شوید
رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان روز شنبه (11 ثور) به رهبران سیاسی این کشور هشدار داده است که یا در حمایت از روند صلح متحد شوند یا منتظر جنگ‌های تلخ‌تر و بیشتر باشید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رئیس‌ شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در یک مصاحبۀ که با یک رسانه‌ خارجی داشت، می‌گوید که رهبران سیاسی باید در مذاکرات با طالبان متحد شوند، در غیر آن پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، خطر جنگ‌های تلخ تری وجود خواهد داشت.

آقای عبدالله هشدار می‌دهد که اگر وحدت از رهبران قدرتمند فعلی در کابل دور شود، تاریخ این کشور و میلیون‌ها افغان که از بی‌کفایتی‌ها ناامید شده‌اند، دربارۀ این رهبران به سختی قضاوت خواهند کرد.

 عبدالله: اراده قاطع برای صلح افغانستان وجود دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2021
عبدالله: خروج نیروهای خارجی فرصتی برای تفاهم در افغانستان است

وی افزود: «من نمی‌گویم که این به معنی پایان جهان برای مردم ما است. من می‌گویم که این با چالش به همراه خواهد بود. بنا بر این، نظر من این است که تمامی تمرکز برای به‌دست آوردن صلح باشد که تنها ما را شامل نمی‌شود، بل طرف دیگر را هم شامل می‌شود».

عبدالله هرچند بر مذاکرات صلح با طالبان تأکید می‌کند، اما می‌گوید که او هنوز قانع نشده‌است که طالبان صلح می‌خواهند.

در این گفتگو عبدالله می‌افزاید که اعضای گروه طالبان در روزهای گذشته با او تماس‌هایی داشته‌اند؛ اما او از طالبان خواسته‌است تا تمامی خواست‌های شانرا روی میز مذاکره بگذارند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این باره به طالبان می‌گوید: «هر خواستی که دارید، روی میز مذاکره بگذارید، ما آماده هستیم روی آنها بحث کنیم. آماده هستیم تا راه‌هایی را جستجو کنیم که برای هر دو طرف، قابل قبول باشد».

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری گفت که طالبان بر خلاف تعهدات شان، به‌جنگ ادامه می‌دهند.

به‌گفتۀ محب، گروۀ طالبان نه برای صلح بل برای جنگ آماده‌گی می‌گیرند. او تأکید کرد که در جنگ جاری در کشور، القاعده نقش فعال دارد.

او افزود که طالبان تمام امکانات جنگی و مواد انفجاری را از سازمان استخبارات پاکستان بدست می‌آورند: «طالبان به‌خاطر رسیدن به‌قدرت راه جنگ را انتخاب کرده‌اند و راه صلح را انتخاب نکرده‌اند و فکر می‌کنند از راه جنگ به قدرت می‌رسند، حتمأ حملات شان را زیاد می‌کنند».

محب با اشاره به فعالیت‌های القاعده در افغانستان گفت: «القاعده افغانستان را برای خود یک میدان جنگ ساخته. زور شان در دیگر جاها نمی‌رسید، آمدند وضعیت مردم افغانستان را به این حالت رسانیدند».

خروج نیروهای خارجی در حالی به‌گونۀ رسمی آغاز شده‌است که جنگ‌ها در افغانستان ادامه دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала