مروری بر هزینه‌ها و جان باختگان دو دهه جنگ در افغانستان

© AP Photo / Mohammad Anwar Danishyarمروری بر هزینه‌ها و جان باختگان دو دهه جنگ در افغانستان
مروری بر هزینه‌ها و جان باختگان دو دهه جنگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
عضو شوید
نیروهای امریکا و متحدانش در حالی پس از دو دهه روند بیرون شدن از افغانستان را آغاز کرده‌اند، که در این مدت نزدیک به پنجاه هزار غیرنظامی و دستکم هفتاد هزار نظامی افغانستانی جان خود را از دست داده‌اند.

نیروهای امریکایی یک پایگاه در هلمند را ترک کردند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
نیروهای امریکایی یک پایگاه در هلمند را ترک کردند 
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، امریکایی‌ها پس از دو دهه حضور در افغانستان با همراهی متحدان ناتو، تصمیم گرفته‌اند به این «جنگ بی‌پایان» پایان دهند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، اکنون ارتش امریکا در حال تصمیم‌گیری درباره تجهیزاتی است که در این مدت افغانستان منتقل شده‌ است. برخی از این تجهیزات قرار است به امریکا بازگردانده شود، برخی به نیروهای امنیتی افغانستان سپرده شود و باقی آن به‌عنوان ضایعات در بازار این کشور فروخته شود.

نیروهای امریکایی قرار بود دیروز (شنبه) و طبق توافق «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین امریکا و طالبان، روند بیرون شدن از افغانستان را تکمیل کند. اما «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا این تاریخ را به‌عنوان زمان شروع خروج امریکایی‌ها اعلام کرد و وعده داد روند آن در سالگرد حملات یازده سپتامبر به پایان می‌رسد.

طالبان در واکنش به بدعهدی آمریکا در خروج دیر هنگام نیروهای این کشور از افغانستان تهدید کرده است که این اقدام بدون جواب نخواهد ماند.

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد اینکه خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان از اول ماه می که در توافقنامه تعیین شده بود، با تأخیر همراه شده، سرپیچی محسوب شده و راه هرگونه اقدام مناسب را برای این گروه در برابر نیروهای اشغالگر باز کرده است.

با وجود تصمیم دولت آمریکا برای خروج از افغانستان، رسانه‌های آمریکایی درخصوص عواقب آن هشدار داده و با آن مخالفت کرده‌اند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای با عنوان «آیا افغانستان دوباره به بهشتی برای تروریسم تبدیل می‌شود؟»، از خروج نیروهای آمریکایی بعد از بیست سال اشغال افغانستان انتقاد کرد.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز یادداشتی با این تیتر منتشر کرد «پس از خروج نظامیان از افغانستان، آمریکا در حفظ توان ضد تروریسم خود با چالش مواجه خواهد شد» و روزنامه «لس آنجلس تایمز» نوشت، «نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک می‌کنند اما القاعده می‌ماند».

از سوی دیگر «اسکات میلر» فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان شامگاه شنبه درباره احتمال حمله به نظامیان خارجی که هنوز بعد از تاریخ یکم می در این کشور حضور دارند، هشدار داد.

بر اساس مطالعات «گروه هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون، آمریکایی‌ها ظرف دو دهه گذشته چیزی حدود دو تریلیون دالر برای جنگ در افغانستان هزینه کرده‌اند.

این جنگ اندکی پس از حملات یازده سپتامبر و از هفتم اکتبر ۲۰۰۱ و به بهانه مقابله با رهبران القاعده و عوامل این حمله آغاز شد و چیزی حدود دو ماه بعد، «اسامه بن‌لادن» و دیگر نیروهای القاعده مواضع خود در افغانستان را ترک کردند.

نیروهای آمریکایی ده سال پیش اعلام کردند در عملیاتی بن‌لادن و اطرافیانش را در پاکستان به قتل رسانده‌اند. جو بایدن که در این زمان معاون رئیس جمهور آمریکا بود، ماه گذشته اذعان کرد، مأموریت بدوی آمریکا با مرگ بن‌لادن به اتمام رسیده بود.

بایدن مدعی است، تروریست‌های افراط‌گرا اکنون به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده‌اند و راه مبارزه با آن‌ها، نگه‌داشتن شمار بالایی از نظامیان آمریکایی در یک کشور نیست.

به گفته گروه هرینه‌های جنگ، در طول بیست سال اشغال نظامی افغانستان توسط نیروهای ناتو، ۴۷۲۴۵ غیرنظامی افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. در این میان از سال ۲۰۰۵ به این سو بیش از ۲۶ هزار کودک افغانستانی کشته و زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر در نتیجه این حمله نظامی، میلیون‌ها غیرنظامی مجبور شدند به دیگر نقاط افغانستان یا کشورهای دیگر از آن میان به پاکستان، ایران، و اروپا مهاجرت کنند.

بر پایه برآوردهای انجام شده، در طول این بیست سال چیزی بین ۶۶ تا ۶۹ هزار نیروی نظامی افغانستانی جان خود را از دست داده‌اند و در سوی مقابل، آمریکا و ناتو ماهانه حدود ۴ میلیارد دالر برای نیروهای امنیتی خود خرج کرده‌اند.

طبق آمار وزارت دفاع آمریکا، ۲۴۴۲ نیروی امریکایی و ۱۱۴۴ سرباز از دیگر کشورهای عضو ناتو نیز در طول این دو دهه کشته شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала