پیرم‌قل ضیایی به‌گونه‌ مشکوک ترور شده است

© Photo / B Qیک فرمانده پیشین جهادی در انفجاری در تخار کشته شد
یک فرمانده پیشین جهادی در انفجاری در تخار کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
عضو شوید
معاون نخست شورای عالی مصالحه‌ ملی و از اعضای ارشد حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان می‌گوید که پیرم‌قل ضیایی، معاون شورای مرکزی این حزب به‌گونه‌ «مشکوک» ترور شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها،عنایت‌الله بابر فرهمند،  معاون نخست شورای عالی مصالحه‌ی ملی و از اعضای ارشد حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری مارشال دوستم امروز (دوشنبه، ۱۳ ثور) در یک یادداشت فیس‌بوکی همچنان گفته است که پیرم‌قل ضیایی، معاون شورای مرکزی این حزب به‌گونه‌ی «مشکوک» ترور شده است.

به گفته وی نوع حادثه‌ کشته‌شدن پیرم‌قل ضیایی نشان می‌دهد که این حادثه یک «ترور هدفمندانه» است.

او توضیح داده است: «آمر پیرم‌قل حین برگشت از جنگ با طالب در یک ساحه‌ی امن ولسوالی رستاق ولایت تخار با بیشتر از ۱۰۰ سربازش پیاده می‌شود. تلفنش زنگ می‌خورد، حین صحبت یک راکت رهبری‌شده به سرش اصابت می‌کند».

یک فرمانده پیشین جهادی در تخار کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
یک فرمانده پیشین جهادی در تخار کشته شد

به‌گفته‌ این عضو ارش عنایت‌الله بابر فرهمند  د حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، نوعیت سلاحی که در کشتن پیرم‌قل ضیایی استفاده شده، پیشرفته بوده و در افغانستان از آن به ندرت استفاده می‌شود. همچنان او گفته است که از ۱۰۰ سرباز معاون شورای مرکزی این حزب، فقط دو نفر آسیب دیده‌اند.

در همین حال، عنایت‌الله بابر فرهمند گفته است که نهادهای کشفی و استخباراتی دولت «مسئولیت جدی» برای روشن‌شدن نوع حادثه و عاملان آن دارند.

پیرم‌قل ضیایی روز گذشته در روستای «قلعه‌ی گرداب» ولسوالی رستاق در درگیری با جنگ‌جویان طالبان کشته شد.    

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان طالبان در تویتی مسئولیت کشته‌شدن معاون حزب جنبش اسلامی را به عهده گرفت. او گفته بود که پیرم‌قل ضیایی در نتیجه‌ی انفجار ماین این گروه کشته است.

او همچنان ادعا کرده بود که چهار محافظ ضیایی نیز کشته شده‌اند.

پس از سقوط طالبان، او عضویت دور پانزدهم مجلس نمایندگان را کسب کرد.

گفتنی است که حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان پیرم‌قل ضیایی را مرد مبارز، مجاهد صادق و نظامی کارفهم خوانده و گفته است که از یاران و همسنگران دیرینه‌ی مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر این حزب بوده است. این حزب کشته‌شدن او را ضایعه‌ی جبران‌ناپذیر برای مردم خوانده است.

در همین حال عنایت‌الله بابر فرهمند گفته است که آقای ضیایی در امنیت، ثبات و آرامش مردم در ولایت‌های شمال‌شرقی کشور تأثیرگذاری ارزنده و مهم داشته است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала