بانک انکشاف آسیایی در ایجاد کارخانه‌ها در کابل و خوست سرمایه‌گذاری می‌کند

© AFP 2023 / Romeo Gacadبانک انکشاف آسیایی در ایجاد کارخانه‌ها در کابل و خوست سرمایه‌گذاری می‌کند
بانک انکشاف آسیایی در ایجاد کارخانه‌ها در کابل و خوست سرمایه‌گذاری می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2021
عضو شوید
مسؤولان وزارت زراعت وآبیاری می‌گویند که بانک توسعۀ آسیایی برای ایجاد کارخانه‌های نو در بخش پروسس فراورده‌های کشاورزی در کشور، سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، روز دوشنبه (13 ثور) درچارچوب برنامه «پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزش باغداری» که از سوی بانک توسعۀ آسیایی تمویل می‌شود، پیمان ساخت دو کارخانۀ پروسس جلغوزه و کشمش در ولایت‌های کابل و خوست میان نماینده‌گان حکومت و سرمایه‌گذاران، امضاء شدند.

بانک انکشاف آسیایی رشد اقتصادی افغانستان را در سال روان سه درصد اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
بانک انکشاف آسیایی رشد اقتصادی افغانستان را در سال روان سه درصد اعلام کرد

کارخانه‌های پروسس جلغوزه و کشمش به ترتیب هر یک با هزینۀ بیش از 3 میلیون دالر و 320 هزار دالر در ولایت‌های خوست و کابل ساخته خواهند شد که از این جمله 1 میلیون دالر به کارخانۀ کشمش پاکی و 180 هزار دالر آن برای کارخانه پروسس جلغوزه از سوی بانک انکشاف آسیایی تخصیص داده شده است.

انوارالحق احدی، وزیر زراعت و آبیاری می‌گوید: «یک زمان بود که افغانستان تقریباً صادر کنندۀ درجه اول کشمش بود. تنها به اتحاد شوروی در یک سال 40 هزار تُن کشمش صادر می‌کرد».

وزیر زراعت تأکید کرد که در افزایش تولید و صادرات، سکتور خصوصی نقش و مسؤولیت زیاد دارد. او هم‌چنین گفت که سرمایه‌گذاری مشترک دولت و سکتور خصوصی، مهم‌‌ترین مشوق برای جلب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش کشاورزی درکشور است.

شماری از سرمایه‌گذاران می‌گویند که برای جلب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش کشاورزی در کشور، نیاز است که حکومت و جامعۀ جهانی آنان را یاری رسانند.

شهزاده زدران، یک بازرگان درخوست بیان کرد: «حالا که در خوست این پروژه تطبیق می‌شود، اول این که در ارزش و قیمت جلغوژه تأثیر می‌گذارد و دوم اینکه در فصل جلغوزه به صدها باشنده‌گان خوست زمینه کار پیدا می‌شود».

سردار آقا، یکی دیگر از بازرگانان در کابل اظهار کرد: «امیدی که در 35 سال در دل داشتیم، حالا احیا شده‌است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала