پرچم متفاوت احمد مسعود؛ «خیانت ملی» یا «مشعل آزادگی»؟

© Photo / FB / Sameer Bedrudاحمد مسعود
احمد مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2021
عضو شوید
گردهمایی گرامیداشت از ۸ ثور سالروز پیروزی مجاهدین از سوی دفتر احمد مسعود واکنش‌های زیادی را بر انگیخته است.

به گزارش اسپوتنیک، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان که دفتر سیاسی‌اش مسوولیت برگزاری برنامه گرامیداشت از سالروز پیروزی مجاهدین را داشت در سخنرانی‌اش در این مراسم از آمادگی نظامی مجاهدین، در صورت ناکام شدن روند صلح گفت.

آقای مسعود در این سخنرانی به تلاش‌های منظم در بیست سال اخیر برای کنار زده شدن مجاهدین اشاره کرد.

سخنرانی آقای مسعود با تاکید زیاد و شعارهای زیاد پیرامون ایجاد یک نظام اسلامی و «تطبیق شریعت» استوار بود که واکنش شماری از کاربران را برانگیخت.

یکی از کاربران دولت دلخواه احمد مسعود را مدلی شبیه «امارت اسلامی» خوانده اند.

سمیر بدرود، دیپلومات اسبق افغانستان نیز در فیسبوک خود تحت عنوان « جهاد، راه حل است یا گره کور مشکل؟» آنچه او «ذائقهٔ جهادی» احمد مسعود خوانده را به نقد گرفته است:

اما فرهاد سجودی روزنامه نگار اهل افغانستان نوشته است که «او کارش را خوب بلد است». به گفتهٔ آقای سجودی «مسعود مطابق به روحیه هرکسی، هرجمعی و مخاطبی حرف می‌زند. در برنامه هشت‌ثور هم مخاطبش، بیشتر هم‌سنگران پدرش بودند، کسانی که توقع دارند، احمد مسعود، احمدشاه مسعود شود، توقع دارند راه پدرش را برود، توقع دارند حرف‌هایی که در زمان جهاد آمرصاحب از آن‌ها میگفت بگوید».

جنجال اساسی‌تر اما چیز دیگریست. عدم استفاده از پرچم و سرود ملی رسمی افغانستان در این مراسم و استفاده از بیرق مجاهدین و سرود ملی پیشین کشور اعتراض زیادی را در پی داشته است:

زهره یوسف مشاور فرهگی بانوی اول افغانستان و همسر داوود سلطانزوی شهردار کابل گفته است که در این شرایط همه باید در یک صف بایستند.

صادق مدبر رییس اداره امور در دولت قبلی افغانستان گفته است که اگر «قانون اساسي را پذيرفته ايم، بايد سرود ملي و بيرق جمهوري اسلامي افغانستان را نيز قبول كنيم».

طرفداران احمد مسعود اما از این اتفاق دفاع و استقبال کرده اند

به هر حال، احمد مسعود که یک سال پیش ورود رسمی خود به فضای سیاسی را اعلام کرد، حالا سرود متفاوتی در فضای جنگ و صلح افغانستان نواخته است. باید دید، این مسیر به سود چه کسی ادامه می یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала