واکنش ها به آتش بس سه روزه در روز های عید/ غنی استقبال کرد

© Photo / Abdulaziz Safdari FBطالبان در دومین روز آتش بس با حکومت افغانستان
طالبان در دومین روز آتش بس با حکومت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
گروه طالبان اعلام کرده که بر اساس دستور رهبری این گروه در سه روز عید فطر آتش‌بس اعلام می‌کند. دولت افغانستان نیز از این تصمیم طالبان استقبال کرده است.

در حالی که خشونت‌ها در کشور در دو هفته گذشته در حال افزایش بوده اند، طالبان آتش بس سه روزه را برای سه روز عید که قرار است در آخر همین هفته آغاز شود، اعلام کرده اند.

در یک اعلامیه این گروه به تمامی جنگجویان طالبان دستور داده شده است تا از اول تا سوم عید فطر در سرتاسر افغانستان هرگونه عملیات تعرضی شان را متوقف کنند.

این گروه از افرادش خواسته که به مناطق تحت کنترل دولت نرفته و به نیروهای دولتی نیز اجازه ورود به قلمرو گروه طالبان ندهند.

این آتش‌بس درست زمانی اعلام می‌شود که خشونت‌ها در روزهای گذشته به شدت افزایش یافته و افراد طالبان تلاش کردند تا با حمله به مناطق تحت کنترل دولت، آن را تصرف کنند.

دولت افغانستان از اعلامیه گروه طالبان در خصوص اعلان آتش‌بس، در سه روز عید فطر استقبال کرده است.

ارگ با نشر اعلامیه گفته است که تاکید ما و مردم افغانستان بر آتش‌بس واقعی و دایمی بوده و توسل به خشونت، قتل و کشتار افراد ملکی، انهدام زیربناها و اماکن عامه نه تنها در روزهای عید بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.

طبق اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، غنی هم‌چنان به نیروهای امنیتی دستور داده است که مثل همیشه در تامین امنیت مردم افغانستان بکوشند و در صورت تخطی «دشمن» در دفاع از مردم کوتاهی نکنند.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری که روز دوشنبه، بیستم ثور نشر شد، آمده است که تأکید دولت و مردم افغانستان بر آتش‌بس «واقعی و دایمی» است.

ارگ می‌گوید که طالبان از عملیات چند هفته اخیر خود این را باید آموخته باشند که محاسبه‌شان از پیروزی در میدان جنگ در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اشتباه محض بوده است.

شورای عالی مصالحه ملی نیز ضمن استقبال این آتش‌بس، بر اعلان آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ تاکید کرده است.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از اعلام آتش‌بس توسط طالبان در روزهای عید استقبال کرده است.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در صفحه توییترش نوشته "با وجودیکه این اعلام در آستانه ماتم‌ملی و بعد از دست دادن شماری زیادی از هموطنان بی‌گناه مان صورت می‌گیرد اما برای نجات زندگی انسان‌های دیگر این سرزمین اقدام خوب و ستودنی است. ''

او افزوده که دولت افغانستان نیز برای این کار آمادگی دارد و امیدوار است که این روند تمدید و با دوام مذاکرات سازنده و هدفمند جریان پیدا کند. به گفته او آتش‌بس خواست همه مردم افغانستان است.

 عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در روزهای عید فطر، گفته است که راه حل بیرون رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشه‌گی جنگ است.

در پیام عبدالله عبدالله در این مورد آمده است: «در گذشته جمهوری اسلامی افغانستان در روزهای عید و مناسبت‌های خاص آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرده است. برقراری آتش‌بس موقت به این مناسبت‌ها فرصت کوتاه آرامش برای مردم فراهم می‌‌کند، اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست».

 به گفته عبدالله، تجربه چهاردهه اخیر نشان می‌دهد که نسخه خشونت و کشتار نه تنها راه ‌حل نیست، بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان استقبال کرده است. سخن‌گوی این وزارت در تویتی نوشته است که اسلام‌آباد از تمام تلاش‌هایی که منجر به کاهش خشونت و دست‌یابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان کمک کند، حمایت می‌کند.

آتش‌بس در حالی اعلام می‌شود که روز گذشته ملاهبت‌الله، رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خود اشاره‌ای به آتش بس نکرده بود.

ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، در پیام عیدی خود حکومت افغانستان را به تلاش برای سبوتاژ روند سیاسی صلح متهم کرده و به امریکا از عواقب نقض توافق‌نامه دوحه هشدار داده است.

این گروه قبلاً پیشنهاد آتش‌بس حکومت برای ایام رمضان را نیز نپذیرفته بود.گروه طالبان گفته بود که «جهاد» در ماه رمضان «ثواب» بیش‌تر دارد.

اعلام آتش بس از سوی طالبان بحث های داغی را میان کاربران افغان سایت های اجتماعی برانگیخته است.

طارق حکمت در توییتر می نویسد: نیاز افغانها تن دادن هر دو طرف به آتش بس دایمی است تا منجر به صلح دایمی در افغانستان شود.

 لینا روزبه خبرنگار افغان در حساب کاربری خود در توییتر گفته است، طالبان، اتش بس را برای سه روز عید در حالی اعلام کردند که بقول وزارت دفاع افغانستان، عملیات بهاری طالبان اغاز شده و سطح خشونت در طول ماه رمضان بیشتر از ماه رمضان دیگر در گذشته بود.

 سید صمیم می‌گوید: طالبان نه بلکه پاکستان در روز های عید آتش بس اعلام کرده است.

گفتنی است که همزمان با استقبال پاکستان از تصمیم طالبان برای برقرار آتش‌بس سه روزه در افغانستان در آستانه عید فطر، «ژنرال باجوا» فرمانده ارتش پاکستان سفر از پیش اعلام نشده در کابل با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала