حمله دهشتناک به مکتب سیدالشهدا/ جهان با افغانستان همدردی کرد

© @https://twitter.comهمدردی ایران با کابل؛ برج آزادی تهران به رنگ پرچم افغانستان نورپردازی شد
همدردی ایران با کابل؛ برج آزادی تهران به رنگ پرچم افغانستان نورپردازی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.05.2021
عضو شوید
محمداشرف غنی، رییس جمهورکشور روز سه شنبه (21 ثور) را به خاطر رویدادهای تروریستی اخیر و تلفات ده‌ها دانش‌آموز در کابل و لوگر، عزای عمومی اعلام کرد.

بار دیگر یک خبر دلخراش از وقایع تروریستی در افغانستان، تصاویر و خاطرات تلخی را از به خاک و خون کشیده شدن مردمان بی گناه برجای گذاشت و عموم مردم افغانستان را داغدار کرد. به خصوص که این‌بار قربانیان این عملیات تروریستی دخترکان معصوم مکتب بودند. 

برخی از خانواده‌ها هنوز هم  در جست‌وجوی فرزندان گمشده خود هستند، آنها تا کنون اسامی نوشته‌شده روی دیوارها را می‌خوانند و سردخانه‌ها را بررسی می‌کنند. حال بسیاری از زخمی‌ها وخیم است و از سرنوشت برخی از دختران این مدرسه نیز هنوز خبری نیست. 

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور عزای عمومی را روز یکشنبه پس از دو حمله خونین اعلام کرد.

رییس جمهور در یک پیام تصویری همراه با معاونان خود به وزارت صحت عامه دستور داد که برای درمان زخمیان حمله بر مکتب سیدالشهدا از تمام امکانات استفاده کند.

در همین حال کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به شمول سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا و سازمان همکاری‌های اسلامی، ضمن تقبیح و نکوهش حملات تروریستی اخیر در کشور به ویژه حملهٔ وحشیانه بر کودکان و دانش آموزان لیسه سیدالشهداء در غرب شهر کابل، با دولت، مردم افغانستان و خانواده‌های قربانیان و مجروحین این حوادث همدردی نموده اند.

همزمان با اعلام عزای عمومی در افغانستان از سوی دولت، برج آزادی تهران نیز به احترام شهدای مکتب سیدالشهدا به رنگ پرچم افغانستان درآمد.

محمدجوادظریف وزیر امورخارجه ایران در توئیتی با اشاره به اجرای برنامه عزاداری در برج آزادی از اظهار همدردی هموطنانمان با خانواده های دانش آموزان به شهادت رسیده در افغانستان خبر داد.

ظریف در این توئیت نوشت :دیشب، برج آزادی شهر تهران همراه با مردم افغانستان عزادار شهدای مکتب سیدالشهدا کابل بود.

امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه با انتشار پیامی به زبان فارسی در فیس‌بوکش، با مردم افغانستان به خاطر حمله مرگ‌بار به مکتب سیدالشهدا ابراز همدری کرده است.

امانوئل ماکرون در پیام خود گفته است که تروریستان با حمله به دانش‌آموزان و با کشتن جوانان می‌خواستند آرزوی افغانستان را نابود کنند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در سخنرانی روز یکشنبه خود در جریان مراسم مذهبی حمله خونین مکتب سیدالشهدا در منطقه دشت‌ برچی کابل را یک اقدام «غیرانسانی» عنوان کرد.

رئیس جمهور سابق ایران نیز، حادثه دردناک شهادت دختران دانش آموز در افغانستان را تسلیت گفت.

حمله مرگ‌بار به این مکتب که در هژدهم ثور اجرا شد، 85 کشته و 150 زخمی برجای گذاشته است. اکثر قربانیان این حمله دختران دانش‌آموز بوده‌اند.

وزارت امور خارجه، با ابراز سپاس وامتنان از همدردی وغم شریکی این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و نکوهش این حملات وحشیانه، تامین آتش‌بس سرتاسری و دائمی و ازسرگیری گفتگوهای معنادار صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان با حفظ دستاوردهای دو دهه پسین را از خواست‌های برحق دولت و مردم افغانستان دانسته و بر ادامه گفتگوها برای پایان دادن بحران فعلی و جلوگیری از قتل و کشتار مردم افغانستان تأکید می ورزد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала