وزارت مالیه: دهلیزهای هوایی بزودی عملیاتی می شوند

© Sputnik / Sh. Karimiوزارت مالیه: دهلیزهای هوایی بزودی عملیاتی می شوند
وزارت مالیه: دهلیزهای هوایی بزودی عملیاتی می شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.05.2021
عضو شوید
وزارت مالیه افغانستان می گوید، که دولت 168 میلیون برای صادرات جلغوزه از طریق مسیرهای هوایی اختصاص داده است.
تاسیس فابریکه پروسس جلغوزه در ولایت پکتیا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2021
تاسیس فابریکه پروسس جلغوزه در ولایت پکتیا

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مقام های وزارت مالیه می گویند، که مسیرهای هوایی یارانه ای که معمولاً به عنوان دهلیزهای هوایی شناخته می شوند، به زودی عملیاتی می شوند زیرا رئیس جمهور غنی پیشنهاد وزارت دارایی را برای اختصاص 168 میلیون افغانی (بیش از 2 میلیون دالر) به این پروژه را تصویب کرد.

عملیات دهلیزهای هوایی در میانه ای ماه مارچ متوقف شد و پس از آن صادرات محصولات افغانستان از جمله جلغوزه و فروش به خارج از کشور ، عمدتا به چین متوقف شد.

در صورت عدم یارانه، سرمایه گذاران برای صادرات هر کیلوگرم جلغوزه 3.2 دالر پرداخت می کنند. ارقام نشان می دهد، که تاکنون حداقل 6000 تن جلغوزه از دهلیزهای هوایی به خارج از کشور، عمدتا به چین صادر شده است.

مقامات وزارت دارایی گفتند، که 345 میلیون افغانی (4.4 میلیون دالر) در بودجه سال مالی جاری به صادرات یارانه ای از طریق مسیرهای هوایی اختصاص یافته است، اما این مبلغ در سه ماهه اول سال هزینه شده است و این دولت را وادار به حداقل بدهی 1 تا 3 میلیون دالر به هر شرکت هواپیمایی که در دهلیزهای هوایی فعالیت می کنند.

رفیع تابع، سخنگوی وزارت وزارت گفت: "براساس پیشنهاد وزارت دارایی و تصویب کاخ ریاست جمهوری، 168 میلیون افغانی از پروژه هایی که توانایی سرمایه گذاری ندارند و به راهروهای هوایی اختصاص یافته بود ، کسر شد".

جامعه تجارت گفت، که صادرات غیرقانونی جلغوزه افزایش یافته است زیرا دولت صادرات یارانه ای میوه خشک را از طریق مسیرهای هوایی متوقف کرده است. به گفته سرمایه گذاران ، حداقل 50٪ از جلغوزه افغانستان "قاچاق" طی دو ماه گذشته به پاکستان انجام شده است.

در حال حاضر ، پاکستان اولین انتخاب برای سرمایه گذاران جهانی است. سرمایه گذاران پاکستانی مستقیماً به بازار افغانستان دسترسی دارند. آنها جلغوزه را وارد می کنند و آن را فرآوری می کنند و سپس آن را با نام پاکستان به کشورهای دیگر می فرستند.

بودجه ای که این بار برای فرآیند در نظر گرفته شده است، نیمی از مبلغی است که در سه ماهه اول سال مالی 1400 که در دسامبر سال 2020 آغاز شد، هزینه شده است.

شفیق الله عطایی، مدیرعامل اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری گفت: "دولت باید مبالغ واقع بینانه ای را برای آن بر اساس تجربیات قبلی آنها اختصاص دهد".

او گفت، که 5 درصد از هزینه های صادرات میوه خشک را از طریق راه های هوایی در صورت پرداخت یارانه توسط دولت پرداخت می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала