می‌خواستم او را قبل از مرگ ببینم و در مورد کشتار مزار شریف بپرسم

© @https://twitter.com می‌خواستم او را قبل از مرگ ببینم و در مورد کشتار مزار شریف بپرسم
می‌خواستم او را قبل از مرگ ببینم و در مورد کشتار مزار شریف بپرسم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2021
عضو شوید
خبرنگار و فعال اجتماعی که باری پس از مصاحبه با ملا نیازی، از سوی او تهدید شده بود، گفته است که پیش از مرگ وی می‌خواستم در مورد فتوایی که علیه هزاره‌ها و شیعیان صادر کرده بود، بپرسم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صبح کابل، مختار وفایی، خبرنگار و فعال اجتماعی که باری پس از مصاحبه با ملا نیازی، از سوی او تهدید شده بود، پس از مردن او، در برگه‌ی فیسبوکش نوشته است: «می‌خواستم او را قبل از مرگ ببینم و در مورد کشتار مزار شریف بپرسم. می‌خواستم از او بپرسم که قربانیانش را به چه شیوه‌هایی می‌کشت و چقدر از این کشتار لذت می‌برد. می‌خواستم در مورد فتوایی که علیه هزاره‌ها و شیعیان صادر کرده بود، بپرسم.»
ملا عبدالمنان نیازی، از فرماندهان مشهور شاخه انشعابی گروه طالبان در هرات بود و دیدگاه‌های بسیار تندی در مقابل سیاست کشورهای ایران، پاکستان و گروه طالبان در افغانستان داشت.

 ملا نیازی معاون شاخه انشعابی گروه طالبان زخمی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2021
ملا منان نیازی در هرات جان باخت

او در دوران حاکمیت طالبان در ولایت‌های مختلف به عنوان والی کار کرده است. زخمی شدن و سپس بستری شدن او در یکی از شفاخانه‌های دولتی واکنش‌هایی را در پی داشت. باری او اعتراف کرده بود که دستور کشتار در شهر مزارشریف را صادر کرده بود.
در زمان حاکمیت «امارت اسلامی» ملا عبدالمنان نیازی، به حیث والی ولایت بلخ کار کرده است. شهروندان افغانستان در زمان حاکمیت ملا نیازی در بلخ، شاهد دستور کشتارهای دسته‌جمعی شهروندان هزاره بود. در سال گذشته‌، ویدیویی از ملا نیازی در فضای مجازی نشر شد که در آن، او به کشتار هزاره‌ها در حوزه‌ی شمال اعتراف می‌کند.
در آن ویدیو، ملا نیازی که افراد مسلحی در اطرافش حلقه زده اند، هزاره‌ها را تهدید به مرگ کرده و می‌گوید که خانه‌های هزاره‌ها را به آتش می‌کشد: «مه به مردم هزاره اعلام می‌کنم که شما به او مثابه نیستید که به خاطر دشمنی ایران، در داخل افغانستان جا پیدا کنید. خانه‌خانه‌ی تان را به آتش می‌کشیم، روزانه صدهاصدها نفرتان را می‌کشم و دوستا خبر داره. طرز و طریقه‌ی کشتن ما را این‌ها به خواب ندیده بودند. هر شب که این‌ها داخل می‌شوند، پنجاه و شصت نفر این‌ها را می‌کشیم. به شکلی می‌کشیم که هیچ کس نمی‌فهمند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала