بازداشت عاملان ده‌ها رویداد تروریستی از جمله حمله بر جنبش روشنایی

© Photo / NDS Afghanistanبازداشت عاملان ده‌ها رویداد تروریستی از جمله حمله بر جنبش روشنایی
بازداشت عاملان ده‌ها رویداد تروریستی از جمله حمله بر جنبش روشنایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2021
عضو شوید
دفتر مطبوعاتی معاون اول ریاست جمهوری به نقل از ریاست عمومی امنیت ملی گفته است که عاملان ده‌ها رویداد تروریستی از جمله طراحان حمله بر جنبش روشنایی و شفاخانه 400 بستر اردوی ملی را بازداشت شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه 8صبح، ریاست مطبوعات و روابط عامه معاونیت اول ریاست جمهوری روز (پنج‌شنبه، 30 ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که ریاست عمومی امنیت ملی در یک عملیات اپراتیفی یک هسته مهم گروه «تروریستی» داعش را در نواحی مختلف شهر کابل متلاشی و اعضای آن را بازداشت کرده است.

دفتر مطبوعاتی معاون اول از افراد بازداشت شده به نام‌های شریف‌الله، عبدالواحد، محمد صابر، ایوب، عزیز رحیم، عبدالمتین و خدیجه یاد کرده و گفته است که بر اثر تحقیقات امنیت ملی کابل، شریف الله، عبدالواحد و قاری صابر اعتراف کرده‌اند که تا اکنون در 51 حمله انفجاری، چهار انفجار  موتر سایکل و بایسکل، یک انفجار موتر بمب، سه انفجار ماین و در دو مورد پرتاب راکت‌پراکنی و یک مورد اختطاف دست داشته‌اند.

مراسم به خاک سپاری قربانیان حادثه برچی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2021
شورای امنیت سازمان ملل خواستار به عدالت کشانیدن عاملان حمله بر مکتب سیدالشهدا شد

در این اعلامیه گفته شده است که افراد بازداشت شده اعتراف کرده‌اند که این شبکه در انجام و طرح‌ ده‌ها حمله «مرگ‌بار» بمب‌گذاری، آدم ربایی، حملات راکتی و قتل‌های هدف‌مند نقش داشته است. به گفته دفتر مطبوعاتی آقای صالح، این افراد به ترور رهبران و علمای برجسته دینی در مناطق مختلف کشور و بمب‌گذاری در اماکن مذهبی و عمومی نیز اعتراف کرده‌اند.

طبق معلومات بازداشت شده‌گان، این شبکه گروه داعش تاکنون 20 خانه را در نواحی مختلف شهر به کرایه گرفته‌اند و از آن برای جابه‌جای افرادشان و ساخت‌وساز ماین استفاده کرده‌اند. دفتر مطبوعاتی معاون اول گفته است که این گروه تاکنون 50 انتحار کننده را از ننگرهار به کابل انتقال داده‌اند.

هم‌چنان در این اعلامیه آمده است: «افراد بازداشت شده در ساخت‌وساز ماین در خانه خالق قندهاری با اسم‌های مستعار حنیف و هلال یکی از همکاران نزدیک به داکتر نقیب که سابقه حزب اسلامی را داشته و بعداً به عضویت شبکه حقانی به سر گروپی تاج میر جواد درآمده اعتراف می‌کنند. داکتر نقیب شبکه‌های داعش را در کابل سازمان‌دهی می‌کرد که در عملیات اخیر در حوزه هفدهم با یک‌تن انتحاری دیگر کشته شد».

با این حال دفتر مطبوعاتی آقای صالح گفته است که عمده‌ترین حملات این افراد بالای جنبش روشنایی، شش درک، مفتی نعمان در ولسوالی شکر دره، حمله بالای موتر حامل کارمندان حج و اوقاف، حمله بالای وکلای معترض در چهارراهی زنبق، انفجار ماین در میان حمایت‌کنندگان جنبش تحفظ پشتون‌ها، حمله راکتی از ساحه پنج صد فامیلی و شهرک آریا بالای سفارت امریکا، حمله‌ بر مسجد امام زمان در قلعه نجارا، اختطاف و قتل دو خانم خارجی در عقب لیسه حبیبیه، حمله ‌بر زیارت‌گاه سخی در روز نوروز، حمله در ساحه سرک 14 وزیر محمد اکبر خان، حمله در سه‌راهی شش درک بالای خبرنگاران، حمله‌بر تکیه خانه قلعه فتح‌الله، حمله‌ بر پوهنتون مارشال محمد قسیم فهیم، حمله بالای علما در دروازه ورودی خیمه لویه جرگه، حمله بالای اعتراض‌کنندگان قوم «شریف هزاره»، انداخت هاوان بالای ارگ ریاست جمهوری، حمله ‌بر وزارت مخابرات، حمله بالای مسجد الزهرا، حمله بر موتر خارجی در نزدیک چهارراهی مقاومت، حمله انتحاری بالای قراول وزارت احیا و انکشاف دهات و حمله بالای شفاخانه 400 بستر اردوی ملی بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала