روز فرهنگ هزارگی؛ هموطنان هزاره ما نور چشم ما اند

© Photo / کسراروز فرهنگ هزارگی؛ هموطنان هزاره ما نور چشم ما اند
روز فرهنگ هزارگی؛ هموطنان هزاره ما نور چشم ما اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2021
عضو شوید
فعالان فرهنگی و کاربران رسانه‌های اجتماعی افغانستان این هفته «روز فرهنگ هزارگی» را گرامی داشتند.

به گزارش اسپوتنیک، هزاره‌ها پس از پشتون‌ها و تاجیک‌ها،‌ سومین قوم بزرگ افغانستان به شمار می‌روند که بیشتر در مناطق مرکزی کشور موسوم به «هزاره‌جات» یا «هزارستان» زندگی می کنند. 

دوسال پیش ۱۹ مه، برای نخستین بار در پاکستان «روز فرهنگ هزارگی» نام گرفت و از آن تجلیل شد. تعدادی از اهل فرهنگ افغان و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی (عمدتا از قوم هزاره در أفغانستان) هم برای گرامیداشت از این روز لباس‌های با طرح‌های هزارگی و گلدوزی‌های‌های سنتی بر تن کردند و با شعر، سرود و دست به دست کردن ویدیوهای حاوی فرهنگ و ادب هزارگی، کوشیدند همبستگی‌شان‌ را نشان دهند. 

روز گذشته نیز از این روز در افغانستان تجلیل به عمل آمد، و فعالان فرهنگی، سیاسیون و کابران صفحات اجتماعی بخصوص از اقوام دیگر این روز را شادباش گفتند.

انارکلی هنریار، نماینده مردم در مشرانو جرگه، روز فرهنگ هزارگی را چنین تبریکی گفته است: " روزه فرهنگ هموطنان هزاره ما مبارک، فرهنگ های یک کشور زیبای آن کشور است هموطنان هزاره ما هم فرهنگ زیبایی دارند من لهجه زیبایی هزارگی فرهنگ هزارگی را دوست دارم ، دل های تان شاد."

فرهاد دریا هنرمند مشهور افغانستان نیز در برگه فیسبوک خود از فرهنگ هزارگی حمایت کرده و نوشته است: امروز من با شوق، هزاره می‌شوم!

آقای دریا نوشته است که مردم هزاره از جمع متمدن ترین و با‌فرهنگ‌ترین‌ ملیت‌های افغانستان استند. کم‌تر مردمی را در افغانستان سراغ داریم که چون هزاره‌ها سرزنده، دل‌زنده، با‌نشاط و پر از شور حیات باشند.

از روز گذشته به این سو، تصویری از یک خانم هزارگی در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شود که بیشتری از کاربران این عکس را نشان فرهنگ این قوم می‌دانند.

ذکره، در برگه توییتر خود نوشته است: عکس نشان دهنده کلتور غنی این ملیت پر افتخار وطن ماست.

نصرالله مشفق نیز با پیام تبریکی نوشته است: هزاره ها ملت هستند وطن دوست، صادق، زحمت کش، راست کار و درست کار، جز خیر شان دیگر چیزی به کشور شان نمی رسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала