اظهار نظر درباره ایجاد شورای عالی دولت

© facebook.com/AFGHANCEاظهار نظر درباره ایجاد شورای عالی دولت
اظهار نظر درباره ایجاد شورای عالی دولت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2021
عضو شوید
سه منبع معتبر می‌گویند که فهرست نام‌های اعضای «شورای عالی دولت» نهایی شده‌است و در آن نام‌های نزدیک به بیست تن به‌شمول نام‌های چهار زن شامل استند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، این منابع اما دربارۀ نقش مشوره‌دهی یا تصمیم‌‎گیری شورای عالی دولت تاکنون تصمیم نهایی گرفته نشده‌است.
به‌گفتۀ این منابع، عبدالله عبدالله و حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین در نشستی اخیری که در خانه عبدالرب رسول سیاف داشتند، دربارۀ ترکیب و مسؤولیت‌های شورای عالی دولت گفت‌وگو کرده‌اند.
در همین حال حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید به آن‌چه که در نشست سه نفری رئیس‌جمهور غنی، حامدکرزی و گلبدین حکمتیار دربارۀ کیستی اعضا و مسؤولیت‌های شورای عالی دولت نهایی شده بود، بی‌پروایی شده است.
درهمین حال شماری از سیاسیون درباره ایجاد شورای عالی دولت اظهار نظر کرده اند.
شاه گل رضایی نماینده مردم غزنی در مجلس نماینده گان در این مورد نوشته است: "اگر هدف از تشكيل شوراي عالي دولت، ايجاد اجماع سياسي و صلاحيت آن هم به مشوره دهي در امور محدود گردد، تا حدودي ميتواند قابل توجيه باشد؛ اما اگر صلاحيت تصميم گيري در امور مهم مملكت به اين شورا تفويض گردد، در واقع به معني دور زدن نهادهاي قانوني و نقض صريح حاكميت قانون است.


بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه ملی نیز اظهار داشت: «پیشنهاد ایجاد شورای عالی دولت از سوی مارشال دوستم بود، ایجاد این شورا از واقعات یا حوادث مشابه به رویداد فاریاب جلوگیری می‌کند. از همین رو دوستم عضو این شورا خواهد بود اگر خودشان در کابل نبودند یکی را معرفی خواهد کرد برای عضویت».


هیلینا ملکیار، نیز در برگه توویتر نوشته است: اگر قرار است این شورا صلاحیت تصمیم گیری در امور حکومتداری و در روند صلح را داشته باشد پس ۱) تفاوت اش با طرح حکومت موقت چیست؟ ۲) جایگاه و صلاحیت های شورای عالی مصالحه چه خواهد بود؟ ۳) چرا اسمش را "شورا" (=مشورت) گذاشته اند؟


صمیع الحق صارم، دراین باره چنین نوشته است: "یکی از سنت‌های حکومتداری دکتر غنی ایجاد شوراهای عالی بی‌کاره هست، شورای عالی جوانان، شورای عالی زنان و... بالاخره رسیدیم به ایجاد شورای عالی دولت که در صف شوراها جا می‌گیرد.


بربنیاد توافق نامه سیاسی عبدالله عبدالله و رئیس‌جمهور غنی، شورای عالی دولت باید همزمان با شورای عالی مصالحه ملی برای مشوره دهی دربارۀ مسایل مهم کشور به رئیس‌جمهور ایجاد می‌شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала